Frågan om brott i butiken har varit på tapeten länge.
– Redan när jag jobbade själv på Domus på 90-talet kom drogpåverkade kunder in. Det är klart man blir ställd och ställer sig frågan, vad ska jag göra nu? Det är otroligt viktigt att arbetsgivaren ser till att butiken har ordentliga och tydliga rutiner för hur personalen ska agera vid stöld, rån och drogpåverkade kunder. Det finns många arbetsgivare som gör detta i dag, men allt för många saknar antingen rutiner eller också är rutinerna man har direkt farliga för de anställda. Exempelvis blir det allt vanligare att arbetsgivare förväntar sig att personalen på ett eller annat vis ingriper fysiskt vid stöld.
– Det värsta fallet jag hört om är en Coopbutik i Stockholm där arbetsgivaren vill att anställda ska ingripa med våld mot tjuvar. Självklart lade vi skyddstopp så fort vi fick kännedom om detta. Tjuvar, snattare och rånare ska hanteras av väktare och polis. En butiksanställd ska aldrig behöva riskera sin egen hälsa för att någon stjäl en oxfilé.
Handels ordförande: ”Viktigast är att höja statusen”
När intervjun med Linda Palmetzhofer börjar lida mot sitt slut kommer en medarbetare in och meddelar att man lagt ett skyddsstopp på en Coop-
butik i Stockholm.
– Det värsta fallet jag hört om, säger Handels ordförande.