23948sdkhjf

Nu är unika e-handelslagret i drift

Stora Coop Boländerna i Uppsala har byggts om. Butiksytan ligger nu på dryga 5 000 kvadratmeter, och på cirka 1 500 kvadratmeter har ett nytt, unikt e-handelslager byggts upp.

Den mindre butiksytan, med ett tydligare kundvarv, uppskattas av både kunder och personal.

– Det är kortare och tydligare, och kunderna får träff på alla avdelningar, säger stormarknadschefen Anders Ohlsén.

I ytan som tagits bort har butiken byggt upp det unika e-handelslager som Fri Köpenskap var först att berätta om.

Det har börjat tas i drift, och verksamheten ska nu successivt skalas upp.

– I dag har vi 13 anställda i tjänst. Vid full drift kommer vi att vara 30-40 stycken, berättar butikens e-handelschef Rasmus Engqvist, som har rekryterats från Coop Nord.

Både butiksplock av e-handelsordrar och darkstoredrift har sina utmaningar, och i den här nya hybridmodellen kombineras de.

E-handelslagret rymmer de mest högfrekventa varorna, medan de mindre frekventa plockas i butiken.

Butiken är indelad i plockzoner, och e-handelslagret har torrvaru-, kyl- och frysdelar. Varje order kan plockas av flera olika medarbetare, innan den samlas ihop, rangeras, i kyllagret innan utskeppning.

Men det finns också stora fördelar. Både Anders Ohlsén och Rasmus Engqvist lyfter fram tillgången till hela butikens breda sortiment.

– Framförallt de lokala leverantörerna som många kunder vill ha.

Till att börja med ska den nya e-handelshubben serva Uppsala med omnejd med hemkörning, men planen är att utöka mot Knivsta och norra Storstockholm för att avlasta Coops darkstore i Kungens Kurva. Även Enköping och Norrtälje ska nås av hemleveranser.

Tre bilar från Gordon Delivery sköter till att börja med utkörningen, och de kan komma att bli fler.

För Coop Butiker & Stormarknader, CBS, som driver butiken, är det här försöket ett viktigt pilotprojekt.

– Det finns stora möjligheter med att få med lokala leverantörer, få bättre effektivitet och ett bättre e-handelserbjudanden, säger Erik Edvardsson, e-handelschef på CBS.

Han tror också att hybridmodellen gör att e-handelsandelen för den lokala butiken kan utökas betydligt.

­– Det går att skala upp 7-9 gånger, säger han.

Det närmaste kvartalet ska e-handelsverksamheten i Boländerna byggas ut.

– Vid utgången av första kvartalet ska Boländerna närma sig riktigt höga volymer, säger Erik Edvardsson.

Sedan ska projektet utvärderas. Erik Edvardsson utesluter inte liknande hybridlösningar på andra håll.

– Vi tror på fortsatt tillväxt av e-handeln, och måste hitta nya lösningar, säger han.

Försöket följs också av andra inom Coop.

– Vi är jättenyfikna på hur vi kan drifta den här typen av kombination mellan fysisk butik och onlineplock. Först måste vi göra en utvärdering av testet men jag tror att många inom Coop är intresserade av att se vart det här bär, säger Coop Sveriges operativa e-handelschef Niklas Zeitlin i en tidigare intervju med Fri Köpenskap.

Stormarknadschefen Anders Ohlsén är nöjd med kundvarvet i den nya slimmade butiken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11