23948sdkhjf

Så mycket ska Coops e-handel öka – expansionsplanerna i norr

Coop Norrbotten har fått fart på sin e-handel. Den ökade med 36 procent under 2021, och Anton Risén, försäljningschef Coop Online på Coop Norrbotten spår en fortsatt hög efterfrågan med ytterligare volymökningar under 2022.

Han räknar med att öka volymerna med 22 procent under året.

– Pandemin har gett oss fler kunder, men vi ser också att fler och fler inser fördelarna med att handla online.  E-handlaren sparar en hel del viktig tid i vardagen. Nu ser vi att barnfamiljerna ökar, vilket är glädjande eftersom det är en viktig kundgrupp för oss på Coop och en grupp som vi vet vill ha digitala tjänster för få vardagspusslet att gå ihop, säger han.

– Vi har också jobbat hårt med att göra det enklare att handla online. Vi har sett till att våra kunder kan prenumerera på varor, de kan scanna hemma de varor de vill handla och de kan numer ändra sin order närmare inpå leverans ifall de vill lägga till eller ta bort någon vara från lagd order, säger Anton Risén.   

Under 2021 startade Coop Norrbotten e-handel i Kiruna och Gällivare. Luleå, Piteå och Boden har haft tidigare.

 Till våren kopplas Kalix på för leveranser från Stora Coop på Storheden.

Enhetens storlek skapar stordriftsfördelar och möjlighet att effektivisera alla moment skriver föreningen i ett pressmeddelande. Trots den snabba tillväxten är Coop Norrbottens e-handelsandel fortfarande endast drygt 2 procent.

– Vi skulle faktiskt kunna växa snabbare, men vi vill inte göra det till varje pris. Det är viktigt att hålla högsta kvalitet i alla led för att behålla kundernas förtroende. Tack vare det får vi dem att lägga nya order och vi attraherar samtidigt nya köpare, säger Coop Norrbottens vd Peter Fjällborg.

I hela Coop växer e-handeln kraftigt.

– Vi har vuxit starkare än marknaden nu i 21 månader i rad. De butiksdrivande föreningarna och Coop Sverige har tillsammans arbetat hårt för att utveckla kapaciteten för både hämtalösningar och hemleverans. Vi har även mött upp kunders efterfrågan vad gäller lokalt sortiment och butiksproducerad mat. Det här är något som vi nu kan erbjuda på många håll i Sverige, säger Fredrik Uhrbom, försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.094