Årets arbetsgivare: ”Engagemang går inte att fejka”
Ica Maxi Gnista har starkt medarbetarfokus.
– Engagemang är svårt att fejka. Vi ser på varandra om arbetsglädjen är på riktigt. Vi har lika starkt fokus på kunder som medarbetare.
På en arbetsplats måste man bestämma sig för vilket arbetsklimat som ska råda.
– Vi har ett generöst utbildningsprogram för att stimulera utvecklingen. Vi erbjuder ledarskaps- och grupputveckling och jobbar mycket med feedback. Utbildning inom service och kompetens på produktnivå. Kunskap om färskvaror, butiksekonomi, externt och internt svinn. Vi samarbetar med riktigt duktiga utbildare och gör det frekvent, säger Mia Lemming.
Det senaste är lean som har förbättrat driften och butiken som arbetsplats. I systemet kan alla medarbetare dagligen påverka för att minimera hinder i arbetet.
– Vi arbetar strukturerat med avvikelser och incidentrapporteringar. Med underlag för olika tillbud, till exempel att saker går sönder, kan vi analysera orsaken och justera och därmed undvika att det händer igen. Många gånger är medarbetarens perspektiv att den varit slarvig, men orsakerna till slarv kan vara att stressiga situationer har uppstått.
Årets arbetsgivare jobbar med att de anställda ska må bra, något som sipprar ut till kunden. På det sättet uppnås bästa trivseln.
– När vi rannsakar hela listan av aktiviteter som ska mynna ut i att verkligen vara den bästa arbetsgivaren så börjar det faktiskt med det mest grundläggande. Att man arbetar för att kunna försörja sig. Vår vilja och ambition är att kunna erbjuda tjänster som passar olika skeden i livet. Har man det här arbetet som sin huvudsakliga sysselsättning vill vi kunna erbjuda tjänster med sysselsättning i tillräckligt stor omfattning.
– Ovanpå det kan vi rada upp allt som gör det kul att tillhöra just Gnista.
Rätt konmmunikation är otroligt viktig, särskilt i en så stor organisation, enligt Mia Lemming.
– Vi har olika sätt att få ut information, men ett stort lyft är att alla medarbetare, under alla tider vi har verksamheten igång, kommunicerar via våra digitala styrtavlor. Det blir samlat, relevant och lätt att följa upp.
Trygghet är viktigt. Det skapas av att det är ordning och reda vid rekrytering, alla kan söka tjänster som kommer ut digitalt. Det råder ingen oklarhet i vad som gäller.
– Cheferna förväntas lyfta sina duktiga medarbetarna till nya nivåer. Till och med att släppa dem till en annan avdelning för att utvecklas. Vi har duktiga chefer som bryr sig om sina medarbetare.
5 TIPS FÖR ATT LYCKAS BRA SOM ARBETSGIVARE
1
Vi jobbar alltid inifrån oss själva och ut till kund i alla detaljer. Vi ska vara trovärdiga mot kund. Viktiga frågor för oss handlar till exempel om hälsa, miljö och samhälls-/omvärldsengagemang. Det måste synas i allt, från hur vi arbetar resurseffektivt, och jobbar för att minimera svinn till vilka inredningsdetaljer och material som används. En röd tråd i allt.
2
Att hjälpa kunden att må bra. Vi vill inspirera kunderna och bidra till att göra bättre och sundare val. Det står i vår affärsplan. Samma plan gäller för oss själva. Vi jobbar med att säkerställa hälsa och välmående i allt vi gör även allt vi gör för våra jobbarkompisar. Vi anordnar roliga gruppaktiviteter som padel och motionslopp. Kurser, konferenser och andra både kortare och längre möten har alltid inslag av rörelse. I våra utbildningar tar vi med till exempel "work life balance". Insatserna i personlig utveckling är alltid med perspektivet hela människan, privat som kollegialt. Vi vill inspirera och motivera våra medarbetare, då kan vi tillsammans i vår tur inspirera och motivera kunderna.
3
Ordning och reda, fint rent och snyggt. Hur vi har det hos oss ser inte bara vi som jobbar här utan också besökare, leverantörer, myndigheter och fastighetsskötare. Mycket krut läggs på marknadsföring utåt, men vår insida säger otroligt mycket för många fler än man kanske kan tro.
4
Vi jobbar ambitiöst med vår företagskultur. En extremt viktig faktor är tryggheten och med den kan bra feedback användas utan att det blir kantigt eller för försiktigt så det inte blir relevant.
5
Vi har transparens i att vi vill ha intern återväxt, att våra medarbetare ska utvecklas och växa. Våra rekryteringsrutiner är skapta för att alla ska ha möjligheten att visa att de vill framåt. Man får chansen att diskutera framtiden och karriärvägen dit. Men också att personen själv är ansvarig för att vara en stark kandidat för de tjänster som blir lediga.
Mia Lemming gillar att vara i verksamheten och gärna hoppa in och hjälpa till. Här med Emil Hallberg som jobbar i bageriet där man gör allt bröd från grunden.
När coronan 2020 drog undan mattan för uteätandet var kund- och medarbetarutvecklingschefen Robin Stenberg, med ett förflutet i restaurangbranschen, snabb att locka till sig stora delar av restaurangeliten.
– Han fick hit dem. De plockade varor och var beredd att hugga i. Vi lärde oss mycket av varandra. Många är kvar och några finns på nyckelpositioner.
Under 2020 hade man näst bästa försäljningsökningen av alla Maxi-butiker. Men under coronan ställdes höga krav på medarbetarna.
– I krisgruppen förstod vi att det skulle bli kämpigt. Det har funnits kanaler för att prata om jobbiga saker. På agendan varje dag finns att vara lyhörda och stämma av hur måendet verkligen är. Normalt har vi mycket fester men vi har fått ordna annan guldkant. Som att bjuda på luncher, ge en blomma eller något annat. Stort som smått, det spelar roll, men framför allt att hela tiden vara peppande och ge beröm för väl utfört arbete.
Nu bygger man om i personalutrymmena där man redan tidigare varit generös med frukt och bra mat att ta.
– Nu ska det bli hotellfrukost.
Mia Lemming kom in på Ica Maxi Gnista innan butiken fanns. Hennes bakgrund är till stor del inom handel, bland annat 15 år på Ikea i en rad olika roller, främst HR.
– Jag har haft turen att jobba inom starkt värderingsstyrda företag, ledarskapet har varit gott och jag har haft förmånen att få ta stort ansvar långt innan jag efterfrågat det.
– När jag väl fick möjligheten att vara med och bygga upp Gnista från grunden var vi tre som gjorde det. Med 6 000 ansökningar att hantera var vi helt överens om att kultur, ledarskap och värderingar hade största fokus redan från start.
När grunderna satt och butiken rullade på bra, kom hennes tredje barn. Under föräldraledigheten läste hon företagsledarutbildningen via Icaskolan. Dåvarande butikschefen blev sin egen och Mia Lemming blev hans efterträdare. Hon blev operativ chef över butikens ledningsgrupp och försäljningschefer.
– Efter ett år fick jag möjlighet att köpa in mig i bolaget. Det är ytterligare en dimension att ha totalansvaret ”på riktigt”, säger Mia Lemming.
Dagligvarugalan 2021
I samma sekund Årets arbetsgivare blev känt rusade 30 personer upp på scenen i Blå hallen.
– Vi erbjöd alla som ville att få följa med, förutsatt att vi fick köpa tillräckligt med biljetter. Det var också valbart att bo kvar eller åka hem efter galan. Jag tror att alla som valde att övernatta blev glatt överraskade när bussen stannade utanför Grand Hôtel. Kan vara ett livslångt minne från kanske sin första arbetsgivare.
Mia Lemming säger att det var en medarbetare som nominerat arbetsplatsen.
– Jag var inte alls inställd på att vinna, själva nomineringen var ett stort pris i sig.
Ica Maxi Gnista
Öppnade: 22 oktober 2014.
Handlare: Robert Börjesson, delägare Mia Lemming.
Omsättning: Cirka 400 miljoner kronor livs, plus 45 miljoner kronor med special.
Anställda: 140 personer.
Butiksyta: Totalt 8 074 kvadratmeter, inkl special, apotek och bakomutrymmen, ren säljyta, 5 200 kvadratmeter.
Antal artiklar: Cirka 20 000.
Kassalinje: Helt ny kassalinje med fyra Z-kassor, sex snabbkassor och 15 självskanninngs- och utcheck-ningskassor.
Öppettider: 06-23 alla dagar.
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.