23948sdkhjf

Snittköpen fortsätter att öka – Willys besöks mest

Snittköpen i dagligvaruhandeln fortsätter att öka. Under 2021 handlade varje hushåll dagligvaror för 289 kronor per inköpstillfälle.

Willys gick upp i topp som den kedja som besöktes mest. 66,4 procent av hushållen handlade någon gång på Willys under året.

I snitt handlade hushållen 140 gånger under 2021, vilket motsvarar ungefär 2,7 inköpstillfällen per vecka. Det visar DLF:s undersökning ”Hushållens dagligvaruinköp 2021”, som tagits fram i samarbete med undersökningsföretaget GfK.

Undersökningen, som också är känd som kpi-rapporten, visar att snittköpen ökade med 9 kronor till 289 kronor. Den stora ökningen av snittköpen skedde 2020, då de gick upp till 280 kronor från 252 kronor, drivet av coronapandemin.

Pandemiåren har påverkat de svenska hushållen i många avseenden, bland annat har vi tillbringat mer tid i hemmet där vi ätit fler måltider. Fler hushåll köpte isté och iskaffe (+44,4 procent), tamponger (+18,1 procent) och Ölkorv (+14,0 procent) under 2021 jämfört med 2020.

Produkten med den  högsta frekvensen, som handlades oftast var  godistabletter för barn, som ökade med 17 procent.

Den vara som tappade mest i popularitet under 2021 var lutfisk, som minskade med 26 procent. Även nougat och hårfärgning sjönk kraftigt.

Så stora var snittköpen 2021 Här handlade hushållen:
Ica Maxi 449 kr Willys 66%
City Gross 402 kr Coop Supermarket* 64%
Coop övriga** 396 kr Ica Maxi 62%
Ica Kvantum 387 kr Ica Supermarket 58%
Stora Coop 359 kr Lidl 57%
Willys 330 kr Ica Kvantum 51%
Ica Supermarket 258 kr Stora Coop 44%
Ica Nära 221 kr Hemköp 39%
Lidl 201 kr Ica Nära 37%
Coop Supermarket* 189 kr City Gross 32%
Hemköp 186 kr Coop övriga** 8%
Totalt 289 kr
* I Coop Supermarket ingår Coop samt Lilla Coop.
** I Coop övriga ingår coop.se.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078