23948sdkhjf

Undersökning: Så tänker e-handelns nya kunder

Under pandemin valde allt fler kunder att e-handla dagligvaror. Under förra året ökade e-handeln med 24 procent.

Frågan branschen nu ställer sig är hur många av dessa nytillkomna onlinekunder som blir kvar och hur många som tänkt återgå till att handla i fysisk butik.

Enligt en färsk undersökning från undersökningsföretaget Yougov på uppdrag av Strongpoint har åtta av tio av de nytillkomna e-handelskunderna i varierande grad fortsatt handla på nätet.

  • 29 procent har fortsatt handla på nätet och planerar att fortsätta med det.
  • Ytterligare 24 procent har fortsatt, men uppger att de på sikt planerar att börja handla i fysisk butik igen.
  • 25 procent har återgått till att handla mer i butik om än inte helt.
  • Endast en av fem har återgått till att handla i princip allt i butik igen.

– Dagligvarubranschen har haft en närmast explosionsartad tillväxt av sin onlineförsäljning under pandemin, vissa månader har visat på tresiffriga tillväxttal. Frågan alla ställt sig är naturligtvis hur mycket av detta som är tillfälligt och vad som blir kvar på lite sikt. Det är därför intressant att notera att så många som var tredje av de onlinekunder som tillkommit under pandemin planerar att fortsätta handla online, säger Magnus Rosén, Sverigechef för Strongpoint.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
JOBB I FOKUS
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Icanders femte restaurang har öppnat: ”Känns fantastiskt”
Bygglov beviljat – Icabutiken rivs
”Inte självklart med en lågprisposition”
Nya butikschefen rekryterar till citybutik som byggs för fullt
Varuhuschef värvad till City Gross: ”Vill tillföra kundfokus”
Då öppnar nya Willys – hon blir butikschef
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.08