”I slutänden bestämmer den lokala handlaren”
I mer än tio år har Joakim Bohman jobbat på Ica och de senaste åren har han varit chef för butik och försäljning vilket är en omfattande portfölj. Förutom ansvar för de fyra profilerna ingår även etablering, butiksutveckling och butikskonsult.
Hur hinner du med allting?
– Vi har samlat funktioner där vi jobbar brett med butiksfrågor från strategisk nivå ner till butikerna och det rent taktiska. Det är ett stort ansvarsområde men det som enar oss allihop, bland annat jag och min ledningsgrupp, är den kraft som finns i Icas unika modell med fria handlare i samverkan, säger Joakim Bohman.
Under en stor del av Joakim Bohmans tid på Ica Sverige har företaget varit börsnoterat men företaget går nu in i en ny fas efter avnoteringen. Men hur framtiden utanför börsen kommer att påverka Ica Sverige återstår att se.
– Jag tror att det är för tidigt att säga. Våra ägare har ju ambition att bli snabbrörligare och transparenta vilket jag tycker jag är väldigt positivt. Jag tror inte att det kommer att påverka våra format. Som helhet fyller de sin funktion för hur de samverkar. Det kanske viktigaste är att fortsatt kunna vara väldigt anpassade till de lokala förhållandena.
Den lokala förankringen är återkommande i samtalet med Joakim Bohman.
– Den fysiska butiken kommer fortsatt spela den viktigaste rollen men sen är det viktigt att kunna erbjuda komplement till e-handeln. Vi funderar på hur den framtida butiken ser ut, det kommer finnas behov av både stora och små butiker och läget kommer avgöra.
Den senaste tiden har hela den globala livsmedelsindustrin utsatts för kraftiga prishöjningar. Hittills har det inte gett någon effekt i dagligvaruhandelns prisbilder men mycket tyder på att de ökade priserna snart kommer att hinna i kapp även där.
Hur kommer Ica hantera de högre livsmedelspriserna?
– Varje lokal handlare har ju möjlighet att sätta sina egna priser men sedan har ju respektive profil sin prisstrategi och den fortsätter vi att följa. Vi bedömer att våra prisstrategier fungerar bra men det kräver mycket följsamhet i en turbulent värld. Men i slutändan är det den lokala handlaren som bestämmer, säger Joakim Bohman och fortsätter:
Joakim Bohman
Titel: Chef butik och försäljning.
Ålder: 49 år.
Familj: Gift. Tre barn, 20, 16 och
13 år gamla.
Fritidsintressen: Stort engagemang i mina barns idrottande. Har spelat padel i åtta år.
Utbildning: Gymnasiet sen väldigt mycket lärande genom livet
Bakgrund: Många år i hemelektronikbranschen, försäljningsdirektör, Synoptik, Ica.
Förebild: Väldigt fascinerad av
sir Alex Fergusson. Under 26
år vann han allt genom tydligt
ledarskap och utveckling av sig
själv och sina
– Lågpristrenden finns ju och har pågått under väldigt lång tid och vi har varit framgångsrika på att möta den. Det är ju klart att vi på Ica måste stärka vårt prisvärde, det ena är ju priset men det andra är ju mervärdet man får när man går till en butik. Icabutikerna är duktiga på att anpassa sig på den lokala marknaden och det gäller även sortimentet.
Kommer Ica satsa mer på emv?
– Våra egna varor är en viktig del av vår framtid och även utifrån våra prioriterade satsningar. Vi vill satsa på ett hållbart svenskt matsystem och genom emv vill också hjälpa kunden till mer hälsosamma val men även kunna erbjuda mer prisvärda alternativ. Förutom emv och lågpris har även den senaste tiden präglats av en liten men ständigt ökande e-handel och obemannade butiker. Även fast volymerna är fortsatt små är det intressanta områden för Ica att hålla koll på.
– Den fysiska butiken kommer fortsatt spela den viktigaste rollen men sen är det viktigt att kunna erbjuda komplement till e-handeln. Vi vill ju ha ett starkt och uppdaterat butiksnät från den lilla butiken till rätt stora butiker. Vi måste ta hänsyn till nya kundbeteenden och behov som obemannat och filialer på mindre orter. Ica har ju både på lokal nivå och centralt måltidslösningar som ett stort fokusområde och där ska vi ha ett erbjudande som är anpassat till respektive situation oavsett var i landet det är, säger Joakim Bohman.
Tre snabba frågor till Joakim Bohman
1. Vad har du fokuserat på hittills?
– I samhället har det varit en berg- och dalbana och det jag fokuserat på hittills är att kunna hålla ihop en stor organisation digitalt där vi levt på hoppet om en återgång. Att kunna fortsätta ha det höga engagemanget och ge relevant stöd till våra butiker i en tuff tid.
2. Vad är viktigast just nu?
– Viktigast just nu är att vi får en bra och strukturerad återgång till ett mer normaliserat liv och arbetsliv. Vi går från ett läge där vi hjälpt kunderna på distans till att aktivera kundmötet. Jag ser fram emot att börja träffa alla inom Ica igen.
3. Vad händer inom 5 år?
– De stora trenderna är fortsatt den stora transformationen av vår bransch. Vi blir mer lokal och där fungerar Ica-modellen bra. Sen ser vi också en fortsatt utveckling av den digitala utvecklingen.
Artikeln är en del av vårt tema Chefsintervjun.