23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Fysiska butiker fortsatt starka

Näthandeln fortsätter att backa efter raketutvecklingen under pandemin.

Försäljningsutvecklingen i den svenska dagligvaruhandeln var under februari fortsatt stark, visar senaste Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Totalt ökade handeln med 2,5 procent i februari och det var liksom förra månaden den fysiska handeln som stod för hela tillväxten med en utveckling på 4,2 procent.

– Försäljningsutvecklingen i butik fortsatte uppåt under månaden. Jämförelsetalen är relativt låga, då februari 2021 var den första månaden som visade negativ försäljningsutveckling efter nästan två år av tillväxt i de fysiska butikerna, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.

E-handeln backade med 18,8 procent där hemleverans minskade med 11,9 procent och upphämtning i butik minskade med 25,1 procent.  Jämförelsetalen var starka, då e-handelstillväxten uppgick till hela 143,2 procent i februari 2021.

– E-handeln fortsatte att backa även i februari. Försäljningen var ändå nästan dubbelt så stor som under samma månad 2020, strax innan pandemin, säger Karin Brynell.

E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i februari till 5,9 procent. Där fördelningen mellan hemleverans och upphämtning är fortsatt jämn även om hemleverans återigen är något större med en andel på 3 procent att jämföra med upphämtning som står för 2,8 procent.

Kalendereffekten beräknas till 0,0 procent för februari månad.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.188|instance-web04