23948sdkhjf

Gordon Delivery ökade intäkterna med 300 procent

Last mile-bolaget som jobbar med både Coop och Ica gör sitt första lönsamma år.

Under måndagen presenterade Gordon Delivery sin årsredovisning för 2021. Last mile-bolaget, som grundades 2015, hade under förra året en intäktsökning på 300 procent, och gjorde därmed sitt första lönsamma resultat.

Intäkterna för 2021 nådde 413 miljoner kronor, nya aktier emitterades vilket gjorde att ägarandelen ökade med 150 miljoner kronor och nyemissionen baserades på en affärsmässig värdering om 1,15 miljarder kronor.

– Det känns fantastiskt att för första gången kunna presentera ett lönsamt resultat samt en intäktsökning på hela 300 procent. Sedan starten har vårt mål varit att bygga ett ekonomiskt hållbart företag med stark tillväxt. Att vi redan är lönsamma är ett tydligt bevis på att vår affärsidé är stark och att marknaden förstår och behöver vårt nischerbjudande. Vi förstår våra kunders utmaningar och behov och har byggt en stabil och pålitlig plattform. Nu är nästa steg att skala upp ytterligare och vi siktar på Europa med Storbritannien som den första expansionsmarknaden utanför Norden, säger Ali Ghoce, vd och medgrundare av Gordon Delivery, i en kommentar.

Under förra året lanserades last mile-bolaget på två nya marknader, nämligen Norge och Finland. Utöver lanseringen startade Gordon Delivery ett pilotprojekt kallat ”Gordon Pickup” vilket innebär att kunder kan få sina produkter levererade till kylda och frysta paketskåp.

– Under 2021 har Gordon nått kritisk volym för att nå lönsamhet på de mer mogna marknaderna Sverige och Danmark, vilket är en viktig faktor för det senaste årets framgång. Vi har också bevisat att vår affärsmodell är skalbar på ett kostnadseffektivt sätt, säger Mathias Malmlöf, ekonomichef på Gordon Delivery.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096