23948sdkhjf

Försäljningen sjönk i juni: ”Konsumenterna handlar mindre eller billigare produkter”

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent i juni. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex, DVI. Men justerat för den rekordhöga matprisinflationen på 11,2 procent under ett år, sjönk försäljningen med cirka 6,1 procent.

– Med den prisjusterade försäljningstillväxten på -6,1 procent kan vi anta att konsumenterna nu antingen handlar mindre eller köper billigare produkter. Sett till SCB:s statistik är prisökningarna i butik främst på de varugrupper som påverkats av kostnadsökningar i tidigare led, exempelvis spannmål, kött och mejerier, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.

 Hon fortsätter:

– Sen är det viktigt att komma ihåg att vi har en återgång från pandemin och att jämförelsen görs med sommaren 2021, då vi hade både pandemirestriktioner och sjunkande priser i dagligvaruhandeln.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i juni till 6,7 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 22,3 procent. Hemleverans minskade med 14,2 procent och upphämtning i butik med 29,7 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juni till 4,0 procent, vilket är en något lägre andel än under föregående månad.

– Den lägre e-handelsandelen ska ses i ljuset av att det är sommar, då den normalt sett är lägre. Men även jämfört med förra sommaren är det en minskning, vilket är en tydlig effekt av återgången efter pandemin, avslutar Karin Brynell. 

Kalendereffekten för juni beräknas till 0,2 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,9 procent under juni månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering uppskattas försäljningsutvecklingen under månaden till -6,3 procent.

Under årets andra kvartal uppgick försäljningsutvecklingen till 5,4 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 7,6 procent och i e-handeln minskade försäljningen med 27,6 procent.

  Q2 2022 Jan-jun 2022
Total försäljning 5,40% 3,40%
Butiksförsäljning 7,60% 5,40%
E-handelsförsäljning -27,60% -23,20%
E-handel med hemleverans -18,10% -14,90%
E-handel med upphämtning i butik -36,10% -30,60%
E-handelsandel 4,30% 5,10%
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08