23948sdkhjf

Konkurrensverket efterfrågar bättre verktyg för att kontrollera prishöjningarna

Greedflation”, alltså att företag utnyttjar prisvolatiliteten för att ta ut större marginaler, har blivit ett begrepp som dykt upp i den senaste tidens ekonomiska klimat med hög inflation och snabba prisökningar.

I Sverige har Konkurrensverket som uppgift att se till att konkurrensen i dagligvaruhandeln sker på ett bra sätt och nu vill myndigheten ha vassare verktyg för att följa prisuppgångarna.

Vi ser ett behov av ytterligare verktyg för att jobba närmare dessa marknader, säger Martin Mandorff, enhetschef för marknadsmissbruk på Konkurrensverket, till Dagens Nyheter.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Willys vd: “Med Willys Hemma kommer vi åt mer centrala och mindre lägen”
Nu stänger Icabutiken i Rimforsa
Hon blir chef för pappas gamla butik
Ny vd på Svenska Retursystem
Tre år efter Nettoaffären: Det har hänt med butikerna
Kai Gyllström går från Arla till Atria
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.11