23948sdkhjf

Expert tror inte att kedjorna saltar priserna – Axfoods marginal sjönk

Risken för att livsmedelsaktörer tar i extra mycket i prishöjningarna för att stärka sina marginaler har fått Konkurrensverket att efterfråga bättre verktyg. Prisexperten Ulf Mazur tror dock inte att kedjorna vågar salta priserna. "Konkurrensen från lågprisaktörerna är påtaglig", säger han.
Greedflation är ett begrepp som dykt upp på den internationella scenen under den senaste tidens prisvolatilitet. Kort förklarat bygger det på antagandet att företag med så kallad prismakt, exempelvis dagligvarukedjorna, utnyttjar konsumentens oförmåga att i dagsläget avgöra vad som är rimliga prisökningar och inte. Detta genom att salta prishöjning...
Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt
Provprenumeration
Skapa en provprenumeration
Prova nu
Prenumeration
Välj mellan våra prenumerationer på Fri Köpenskap och hitta vad som passar dig och/eller ditt företag
Se prenumerationer
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
JOBB I FOKUS
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Svensk Handel om de rekordhöga lönekraven
Årets medarbetare gör kometkarriär med mjuka mervärden
27-åringens första butik: ”Det är ett stort ansvar”
Ny Willys byggs på samma plats som den nedbrunna butiken
Ica Supermarket varslar när Willys öppnar
Premiär för Ica-filial mitt i skidorten
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.156