Prisbonanza ledde till dubblad försäljning
Den 16 september genomförde Ica Maxi Alingsås ett event som gick ut på att erbjuda billigare priser under en dag. Eventet går under namnet “prisbonanza”
Butiken har genomfört prisbonanza ett par gånger tidigare, och har som mål att genomföra prisbonanza två gånger om året. Det är uppskattat av kunderna, enligt butikschefen.
– Det brukar vara kö utanför dörren när vi öppnar 06:00. I år har det varit särskilt uppskattat, och under den senaste fredagen när vi genomförde eventet så fördubblade vi nästan försäljningen, berättar butikschef Johan Kristiansson, för Fri Köpenskap.
Inspirationen kommer från det amerikanska Black Friday-konceptet.
– Vi vill att det ska vara en happening, kunna bjuda på en prisfest och då kan man inte köra konceptet för ofta. Vi vill ju ha lite kaos i butiken med mycket kunder när vi väl arrangerar eventet, så vi brukar köra prisbonanza en gång på våren och en gång efter sommaren. Det brukar bli en fantastisk tillförsel av både nya och befintliga kunder, berättar Johan Kristiansson.
Ica Maxi Alingsås är också nominerade till tre kategorier i årets Dagligvarugala: Årets skönhetsavdelning, Årets brödavdelning och Årets förbutik.