Santa Maria utmanade Old el Paso i texmex-hyllan och brädade kungen. Där började också resan mot tacofredag in i våra hem.
Texmex-marknaden ägdes av Old El Paso till 80 procent. Det fanns några mindre spelare och 1991 kom Santa Maria in från kryddsidan. Verksamheten breddades med texmex, och 1996 accelererade marknadsföringen. Två år senare kom lönsamheten. Sju år efter första försöket.
– Alla på Santa Maria tyckte att detta var framtiden, säger Agneta Olsson, i dag vd på Almi Väst, som började på marknads- och produktutvecklingsavdelningen 1996.
– Vi skulle in på marknaden och slåss med amerikanska giganten Old el Paso. De hade gula produkter och Santa Maria valde samma färg i hopp om att kunderna skulle ta fel, vilket många gjorde. Vi blev stämda av Old el Paso och förlorade. Santa Maria valde röd färg som enligt undersökningar är den bästa färgen för att stimulera smaklökarna. Efter det gick försäljningen ännu bättre.
Så föddes tacofredagen: ”Alla på Santa Maria tyckte det var framtiden”
Agneta Olsson berättar om hur produktutveckling och marknadsföring tog Santa Maria från en omsättning på 400 miljoner kronor till 4,2 miljarder kronor mellan 1996 och 2008.
– Det var ägaren, Lars-Olof Mattsson som var nyckeln till att man vågade prova, säger hon.