23948sdkhjf

120 butiker kraftsamlar i ekokampanj

Den svenska ekoförsäljningen har varit vikande den senaste tiden och under 2021 minskade den med 0,5 procent.

För att vända den trenden anordnar Organic Sweden, den ekologiska livsmedelsmarknadens branschorganisation, nu en kampanj där 120 utvalda butiker kommer att skyltas upp med gemensamt kampanjmaterial.

Kampanjen i butik är en del av det internationella projektet Nudging Organic som är ett samarbete mellan Organic Sweden och systerorganisationer i Finland, Belgien och Nederländerna.

Inom projektet har just så kallad nudging och andra innovativa tekniker utvecklats och testats i ett mindre antal butiker under september månad. Insikterna från dessa tester har sedan legat till grund för det bredare kampanjmaterialet.

– Engagemanget för kampanjen från butiksled har trots prisökningarna varit mycket stort. Vi är stolta över att några av Sveriges mest hållbara matbutiker deltar i den här satsningen och tillsammans med oss vågar pröva nya spännande sätt att vägleda konsumenterna till de ekologiska alternativen, säger Anton Järild, kommunikationsstrateg på Organic Sweden i en kommentar.

Kampanjen ska lyfta vinsterna med ekologiska varor som ökad biologisk mångfald, minskad klimatpåverkan, inga kemiska bekämpningsmedel och tillsatser, samt bättre djurvälfärd.

– Vi ser väldigt mycket fram emot att delta i den här kampanjen och hoppas på både stärkt kunskap om ekologiskt och ökad försäljning, säger Frida Nilsson, Ica-handlare, Ica Kvantum Lidingö.

I Sverige stöttas kampanjen av  Swedish Temptations (Bärta), Saltå Kvarn, Smakis, Dava Foods (Lantägg) och Arla Foods.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Så mycket ökar gränshandeln – närmar sig ”normala” nivåer
Avslöjar: Så bygger Coop om sin e-handel: ”Vi väljer att gå en annan väg”
Magrare julbord i år – nu är pris viktigast för konsumenterna
Ett steg närmare Icabutik med bostäder ovanpå
Hemköp byter mediebyrå – inleder samarbete med Hear och 56K Digital
”Otydliga regler begränsar kommunikation om hållbarhet”
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.172