23948sdkhjf

Inflationen driver tillväxten i handeln

Fortsatt höga priser är det som driver försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln.

Under september månad, i jämförelse med samma period förra året, ökade försäljningen i dagligvaruhandeln med 8,7 procent vilken var den näst högsta de senaste tolv månaderna. Det framgår av Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Då prisökningen på livsmedel under september uppgick till 16,1 procent enligt SCBs Konsumentprisindex så hamnade den prisjusterade försäljningen på -7,4 procent.

– Inflationen fortsätter att vara rekordhög och matpriserna fortsätter att stiga. Den underliggande inflationen på råvaror, drivmedel och el är en drivande faktor till de stigande livsmedelspriserna. Dessutom påverkar även direkta kostnader i butiksledet, det blir helt enkelt dyrare att driva butik, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.

Det är liksom föregående månader de fysiska butikerna som stod för försäljningsökningen med 9,6 procent samtidigt som e-handeln backade med -7,4 procent.

 Hemleverans minskade med 4,5 procent och upphämtning i butik med 10,6 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i september till 4,4 procent. E-handelsandelen hittills i år uppgår till 4,6 procent.

– Trots inflationen på livsmedel är försäljningen i dagligvaruhandeln, justerat för prisutvecklingen, i linje med före pandemin. E-handelns försäljning ligger med samma beräkning nästan 50 procent högre, säger Karin Brynell.

Kalendereffekten för september beräknades till 1,2 procent.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Så mycket ökar gränshandeln – närmar sig ”normala” nivåer
Avslöjar: Så bygger Coop om sin e-handel: ”Vi väljer att gå en annan väg”
Magrare julbord i år – nu är pris viktigast för konsumenterna
Ett steg närmare Icabutik med bostäder ovanpå
Hemköp byter mediebyrå – inleder samarbete med Hear och 56K Digital
”Otydliga regler begränsar kommunikation om hållbarhet”
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.095