23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Matpriskollen: Förflyttningen mot extrapriser har accelererat

I veckans granskning av kedjornas kampanjer konstaterar Ulf Mazur på Matpriskollen att konsumenterna nu handlar allt mer till extrapris

Helt plötsligt har det nu gått upp för massan av konsumenter att dagligvaror blivit mycket dyrare. När baslivsmedel som mjölk, smör och ägg går upp mellan 25-40 procent undgår det ingen.

För allt som säljs fungerar utbuds- och efterfrågekurvorna. Högre pris ger lägre efterfrågan och lägre konsumtion. Men med påeldad ekonomi med 0-ränta och låga amorteringskrav och fantastisk reallöneutveckling, möts kurvorna på mycket högre prisnivåer. Sverige har gått som tåget och fokus har från producenter och handeln legat på premium.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062