23948sdkhjf

Årets uppstickare satsar på måltidslösningar och teman

Coop Hagastaden satsar stenhårt på att ta ett större grepp om säsongerna och teman. Det tror butikschefen är nyckeln till att butiken kammade hem titeln “Årets uppstickare” under Dagligvarugalan.

Maria Ytter tog över som butikschef på Coop Hagastaden i Stockholm efter att butiken etablerades för två år sedan. Fokus har alltid varit på innovation och inspiration, med en luftigt byggd butik som också har en populär egen butiksodling med färska kryddor.

Fokuset på innovation och trender kanske är en anledning till att butiken kammade hem Årets uppstickare under Dagligvarugalan. Kategorin är nytillkommen, och går till en butik som vågar utmana gamla mattrender för att skapa framtidens nya mattrender, med fokus på livsmedel, färskvaror och delikatesser.

Vårt koncept går ut på att följa säsongerna, men att ta ett större grepp om det. Nu står vi inför Halloween till exempel, och då har vi godis och pumpor, men köket har också gjort i ordning pumparisotto och pumpasoppa för att göra det lite roligare och göra temat till en hel måltidslösning, förklarar butikschefen Maria Ytter.

Coop Hagastaden

Öppnade: 2020

Butiksyta: 1 200 kvadratmeter, inklusive 200 kvadratmeter bistro.

Antal anställda: 32

Öppettider: 7-23

Kassalinje: En manuell kassa och en snabbkassa. Utöver det en Scan & Pay, ett telefonbetalsystem

Butiken känns luftig och lättöverskådlig. Hyllorna är låga, förutom i kolonialavdelningen, som fått ta plats längst in i butiken och avdelningarna är tydligt markerade och uppdelade. Att butiken ska vara överskådlig och lätt att hitta i är också startskottet till initiativet med färdigpackade påsar med måltidslösningar.

Det går ut på att konsumenterna har möjlighet att köpa färdigpacketerade påsar med vad som behövs till en pasta carbonara eller en pizza med serranoskinka.

Jag inte har sett det på så många ställen och det är en måltidslösning som är uppskattad. Grunden är att vi fokuserar mycket på måltidslösningar, oavsett om det innebär att placera baconet bredvid blodpuddingen eller att packa en färdig påse för pastarätten, fortsätter Maria Ytter.

Butiken har ett kök och kökspersonal, vilket utnyttjas till fullo när det gäller att skapa trender och inspirera sina kunder. Det möjliggör också att butiken kan ha ett större sortiment än dagligvarubutiker i samma storlek.

Köket hjälper mycket när det gäller att ta det här större greppet om teman, som exempelvis nu när de lagat maträtter med pumpa inför halloween. De tar också hand om varor som annars riskerar att bli matsvinn. Det räddar mycket svinn, eftersom vi har många olika varor från olika varumärken för att vi vill kunna erbjuda kunderna något extra i utbudet, säger Maria Ytter.

Maria Ytterboms fem tips för framtida uppstickare

  • Följ säsonger och årstider i hur du exponerar och presenterar maten och måltiderna. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Kunderna vill ha godis till påsk och julmat i december.

  • Man kan förstärka teman och säsonger med musik. Under Italienveckan hade vi italiensk musik och under spanska veckan spansk musik. Det blir en annan feeling och upplevelse.

  • Tänk i måltidslösningar. Det ska vara enkelt för kunden, så presentera måltidslösningar istället för bara varan och priset.

  • Börja i det lilla. Du behöver inte ha igång flera olika projekt, fokusera istället på att göra ett koncept riktigt bra.

  • Ta hjälp av din leverantör, och ställ krav. Vill någon leverantör sälja hos oss får de leverera en demo, det brukar vara uppskattat och ge inspiration.

Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078