23948sdkhjf

HUI: Julhandeln i dagligvaruhandeln ökar och minskar

Dagligvaruhandelns försäljning under december väntas öka med 13 procent i löpande priser, medan den faktiska försäljningen sjunker med 3 procent jämfört med förra året.

Det visar årets julbarometer från HUI Research.

Sällanköpsvaruhandelns försäljning väntas minska med 4 procent under månaden i fasta priser och 9 procent löpande priser.

Minskad köpkraft på grund av stigande levnadskostnader, inflation, reaperioder i november och oroligt ekonomiskt marknadsläge väntas pressa handeln i december. Totalt väntas julhandeln växa med 2 procent i löpande priser, all försäljning i december, och uppgå till drygt 91 miljarder kronor och i huvudsak drivas av ökade priser.

Detta motsvarar cirka 18 800 kronor per hushåll eller 8 700 kronor per person.

I fasta priser bedöms försäljningen istället minska med 7 procent totalt.

– Julhandeln 2022 kan sammanfattas med tradition och värde. Få kommer att dra ner på julmiddagar och sällskapsaktiviteter runt jul, vilket håller försäljningen i dagligvaruhandeln i nivå med före pandemin, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI Research.

Annorlunda är det dock med julklappsinköpen och HUI konstaterar att sällanköpshandeln, som har en försäljningsandel på 10 procent i december, brottas både med konsumenternas förväntade minskade köpkraft men också att en mindre andel av köpen väntas göras till fullpris när kunderna riktar in sig på reaperioderna som pågår under november.

– Bedömningen är att julklappsinköpen kommer att vara på samma nivå som i fjol. Däremot kommer julklappar och övriga inköp göras där konsumenten får mest värde för pengarna. Det flyttar försäljning från december till november och från fullpris till rabatterat pris, säger Joakim Wirén.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Så mycket ökar gränshandeln – närmar sig ”normala” nivåer
Avslöjar: Så bygger Coop om sin e-handel: ”Vi väljer att gå en annan väg”
Magrare julbord i år – nu är pris viktigast för konsumenterna
Ett steg närmare Icabutik med bostäder ovanpå
Hemköp byter mediebyrå – inleder samarbete med Hear och 56K Digital
”Otydliga regler begränsar kommunikation om hållbarhet”
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.146