HUI: Julhandeln i dagligvaruhandeln ökar och minskar
Dagligvaruhandelns försäljning under december väntas öka med 13 procent i löpande priser, medan den faktiska försäljningen sjunker med 3 procent jämfört med förra året.
Det visar årets julbarometer från HUI Research.
Sällanköpsvaruhandelns försäljning väntas minska med 4 procent under månaden i fasta priser och 9 procent löpande priser.
Minskad köpkraft på grund av stigande levnadskostnader, inflation, reaperioder i november och oroligt ekonomiskt marknadsläge väntas pressa handeln i december. Totalt väntas julhandeln växa med 2 procent i löpande priser, all försäljning i december, och uppgå till drygt 91 miljarder kronor och i huvudsak drivas av ökade priser.
Detta motsvarar cirka 18 800 kronor per hushåll eller 8 700 kronor per person.
I fasta priser bedöms försäljningen istället minska med 7 procent totalt.
– Julhandeln 2022 kan sammanfattas med tradition och värde. Få kommer att dra ner på julmiddagar och sällskapsaktiviteter runt jul, vilket håller försäljningen i dagligvaruhandeln i nivå med före pandemin, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI Research.
Annorlunda är det dock med julklappsinköpen och HUI konstaterar att sällanköpshandeln, som har en försäljningsandel på 10 procent i december, brottas både med konsumenternas förväntade minskade köpkraft men också att en mindre andel av köpen väntas göras till fullpris när kunderna riktar in sig på reaperioderna som pågår under november.
– Bedömningen är att julklappsinköpen kommer att vara på samma nivå som i fjol. Däremot kommer julklappar och övriga inköp göras där konsumenten får mest värde för pengarna. Det flyttar försäljning från december till november och från fullpris till rabatterat pris, säger Joakim Wirén.