23948sdkhjf

De vill se sänkt moms på ekologiskt

Tre organisationer vill se sänkt tröskel för konsumenter att välja ekologisk mat.

De tre organisationerna Krav, Organic Sweden och Ekomatcentrum har lagt fram ett gemensamt förslag om att sänka momsen på ekologisk mat.

– Tröskeln för konsumenter att välja ekologiska produkter i butikshyllan måste sänkas. Fler måste få chansen att bidra till en positiv omställning, säger Emma Rung, vd på Krav i en kommentar.

Ekologisk mat är generellt lite dyrare vilket bland annat beror på att det oftast kräver större ytor och att de alternativa metoder som används mot ogräs och skadedjur är mer tidskrävande och kostsamma. Samtidigt har priserna för ekologiska varor den senaste tiden inte ökat fullt lika mycket i pris som konventionella produkter.

De tre organisationerna föreslår att momsen på ekologisk mat borde halveras från nuvarande 12 procent till 6 procent för att priserna i butik ska uppmuntra konsumenterna att handla ekologiskt.

– Ansvaret för hållbar produktion och konsumtion av livsmedel ska inte vila enbart på konsumenterna. Här behöver Sveriges politiker ta ett ansvar och göra det lätt att välja rätt, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden.

Ett liknande förslag på sänkt eller helt slopad moms på hållbar mat lades för två veckor fram i Axfoods rapport ”Mat 2030”.

– Med sänkt eller slopad moms på hållbarhetsmärkt mat kan konsumenter handla hållbar mat till lägre priser. Företagen motiveras samtidigt att uppfylla kraven för hållbarhetsmärkningar för att öka varornas konkurrenskraft, skirver Axfoods hållbarhetsanschef Åsa Domeij i rapporten. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Så mycket ökar gränshandeln – närmar sig ”normala” nivåer
Avslöjar: Så bygger Coop om sin e-handel: ”Vi väljer att gå en annan väg”
Magrare julbord i år – nu är pris viktigast för konsumenterna
Ett steg närmare Icabutik med bostäder ovanpå
Hemköp byter mediebyrå – inleder samarbete med Hear och 56K Digital
”Otydliga regler begränsar kommunikation om hållbarhet”
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.109