23948sdkhjf

Studenterna leder flytten till lågpris och jakten på kampanjer

När matpriserna stiger byter allt fler kunder till lågpriskedjorna, och handlar allt mer till kampanj- och extrapriser. Bland studenterna blir det ännu tydligare, nästan hälften av dem söker sig till lågprisbutikerna, visar en ny rapport från Mecenat.

Studenter är en konsumentgrupp med små marginaler, och de trender mot lågprisbutiker och extrapriser som Fri Köpenskap vid flera tillfällen skrivit om blir ännu tydligare bland dem.

Den senaste undersökningen från rabattkortsutgivaren Mecenat uppger nästan hälften, 49 procent av studenterna, att de oftare söker sig till en lågprisbutik nu än vad de gjorde tidigare. Ännu fler, hela 70 procent, svarar att de oftare utnyttjar rabatter och erbjudanden när de handlar.

Det är ett tydligt förändrat beteende i studentgruppen på bara några månader. Jämfört med Mecenats undersökning på temat mat från i våras, har det blivit väsentligt viktigare att hitta låga priser och rabatter

Topplistan över varor som de helst vill ha studentrabatt på är inte helt oväntat de lite dyrare inköpen, inte minst de som blivit dyra på senare tid. Frukt & grönt, ost och chark-produkter toppar listan. Det som däremot fallit tillbaka jämfört med tidigare undersökningar är ekologiska produkter.

Bekvämligheten har också fått stå tillbaka för att i stället få lägre priser. När de väljer livsmedelsaffär är det inte längre den närmaste som är förstavalet utan de är beredda på att gå en omväg för att handla i en butik med lägre priser.

Däremot e-handlar inte studenterna i någon större omfattning, och då är det hos aktörer som Matsmart och Hello Fresh.

Undersökningen besvarades av 2 663 studenter. Mottagarna är slumpmässigt utvalda bland Mecenats användare och därefter är resultatet viktat på kön och ålder mot den samlade svenska studentpopulationen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.113