Lidl tar marknadsandelar i lågprisboomen – ”Relativt unika”
Lidl ökade sin omsättning med 7 procent under räkenskapsåret första mars 2021 till sista februari 2022. Omsättningen uppgick till 14 186 miljoner kronor, vilket är en ökning med 937 miljoner kronor.
– Vårt koncept med högsta kvalité till lägsta pris är aktuellt just nu. Det syns även hos andra lågprisaktörer som lyfter nu. Sen har vi byggt om många av våra butiker, vilket gör att vi har kunnat lyfta fram vårt utbud på ett ännu bättre sätt, säger Lidl Sveriges finansdirektör Martin Kauffner till Fri Köpenskap.
Lidl har under året renoverat sina butiker i bland annat Borås, Arvika och Täby. Att företaget lyckas hålla låga priser beror bland annat på deras logistiksystem enligt Martin Kauffner, där grunden är tre centrallager och leveranser till butikerna en gång om dagen.
– Jag tror att vi är relativt unika med det logistiksystemet. Sen är det medarbetarna som möjliggör tillväxten och ser till att allt fungerar, fortsätter Martin Kauffner.
Företaget är inte oroligt för att kunderna ska försvinna i takt med att omvärldsläget förändras i framtiden, utan ser ökningen som en språngbräda för att kunna öppna flera butiker i framtiden.
– Det är ingen utmaning, men ett uppdrag som vi har är att förvalta den här kundtillströmningen vi fått till oss nu, och fortsätta hålla samma kvalité, säger Martin Kauffner.
Kedjan ska ta till vara på tillväxten genom att återinvestera i att leva upp till kundlöften.
– Vi behöver behålla de kunder som har hittat till oss nu, när priset är extra viktigt för kunderna. Det gör vi genom att leva upp till kundlöftet om högsta kvalitén till det bästa priset. Sen håller vi alltid ögonen öppna för fler etableringsorter, för det finns mer plats för Lidl-butiker i Sverige. Vi kommer öppna fler butiker 2023
Bland annat öppnar Lidl i Partille Port innan juni 2023, och en butik i kombination med parkeringshus i Borås står också klart. Bygget av en butik Eslöv påbörjas också.