23948sdkhjf

Convenience avslutade starkt 2022

Samtidigt saktade den kraftiga återhämtningen efter pandemin in.

Den svenska conveniencebranschens sista kvartal för 2022 avslutades starkt med en försäljningsökning med 2,6 procent jämfört med samma kvartal förra året, visar Convenience Stores Index som tas fram av Convenience Stores Sweden och HUI Research. Då växte också försäljningen med 10 procent i Q4 förra året.

Ökningen i det fjärde kvartalet är trots ökningen den lägsta under 2022 då i princip hela nedgången under pandemin togs tillbaka under de två första kvartalen. Under Q1 och Q2 ökade försäljningen med 7,8 respektive 10,4 procent.

– Nu återstår att se hur försäljningen startar 2023 med hänsyn till högre räntor, högre råvarupriser och mycket höga elpriser. Men det får vi vänta på tills mitten av april innan vi vet, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden i en kommentar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
JOBB I FOKUS
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Han är först ut när Tempo pilottestar hybridlösning
Anställd på Coop fick sparken – får skadestånd
Picadeli på väg tillbaka – med mer digitaliserad salladsbar
Omfattande skattefusk bekräftat i matbudsbranschen
Falukorv, konserver och emv rusar på nätet när ekonomin kärvar
Svinnet minskar i butik och i hemmet
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.109