I Sverige har osten länge haft en given roll i kylskåpet och sedan 1980 har konsumtionen ökat med 38 procent till 19,5 kilo per person och år. Det gör också Sverige, tillsammans med andra EU-länder, till en av de största konsumenterna i världen.
Men ost är också en dyr produkt och den senaste tidens kraftiga prishöjningar har lett till ett volymta...
Mer värde men mindre volymer i osthyllan
Svenskarnas kärlek till ost ser inte ut att avta, men konsumtionsmönstren håller på att ändras när osten rör sig från mackan till stekpannan. Med vissa undantag sker också en minskning volymmässigt.
3
Bilder

Frida Willix, som ansvarar för osten på Ica Maxi Haninge, fyller på med mozarella i disken. Foto: Siw Kejonen
Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt
Provprenumeration
Skapa en provprenumeration
Prova nu
Prenumeration
Välj mellan våra prenumerationer på Fri Köpenskap och hitta vad som passar dig och/eller ditt företag
Se prenumerationer