Sedan matprisinflationen tog fart i spåren av kriget i Ukraina och både konsumenter och handeln allt mer tyngs av ökade energikostnader och räntor, har ett ökat fokus i branschen legat på egna märkesvaror, emv. Både som ett sätt att pressa priserna och att kunna erbjuda ett bättre prisvärde i de olika segmenten; lågpris, medium och premium.
...
Nu tar emv-rusningen fart efter sega starten
Nu är den väntade ökningen av kedjornas emv här. Men det handlar inte om en explosion, ledtiderna är långa, och i det nya prisklimatet är det bara början på en utveckling vi nu ser ta fart.

Kedjornas emv börjar ta allt mer plats i butikshyllorna, medan leverantörsvarumärkena får maka på sig. Foto: Siw Kejonen
Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt
Provprenumeration
Skapa en provprenumeration
Prova nu
Prenumeration
Välj mellan våra prenumerationer på Fri Köpenskap och hitta vad som passar dig och/eller ditt företag
Se prenumerationer