23948sdkhjf

Coops nordiska designsamarbete ska bädda för lägre emv-priser

Den nya Coop-designen ska rullas ut på hela den nordiska marknaden. Gemensamma emv-inköp ska hålla nere priserna.

Kooperationen i Sverige, Norge, Danmark och Finland ska via det gemensamma inköpsbolaget Coop Trading uppdatera designen för sina emv-produkter under varumärket Coop. Den nya designen kommer att rullas ut i butiker under slutet av 2023 och början av 2024.

Tanken är att den nordiska harmoniseringen av förpackningsdesignen ska skapa en ökad igenkänning samtidigt som parterna ser fördelar ur ett ekonomiskt perspektiv.

− Tack vare Coop Trading kan vi köpa in större kvantiteter, vilket gör att priserna i butikerna blir attraktiva. Med den nya designen kommer det även bli ännu tydligare och inspirerande när man gör sin inhandling av mat, säger Minna Björklund, tf chef emv Coop Sverige.

Coop ser i tider av inflation och kraftigt höjda matpriser, precis som övriga kedjor, en ökad efterfrågan på sitt emv-sortiment. Hos Coop märks ökningen av egna märkesvaror framför allt via lågpriskonceptet Xtra som nu lanserats i 55 butiker runt om i Sverige. Under det senaste året har antalet Xtra-artiklar ökat med cirka 20 procent och numera återfinns flera hundra artiklar i Coops butiker.

− Med en stigande inflation de senaste åren, samtidigt som man inte vill ge avkall på kvaliteten har våra varumärken Xtra och Coop tagit allt större procent av volymen i kundernas varukorgar, säger Minna Björklund.

Uppdraget för re-designen har gått till varumärkesstudion Bedow, med kontor i Stockholm.

− Vi ser med stor entusiasm fram emot samarbetet med Bedow. De har visat på ett omfattande designkoncept som både är flexibelt och distinkt vilket blev avgörande i byråvalet, säger Mette Husby, brand and design manager på Coop Trading.

Coop Trading ägs av Coop Sverige, Coop Danmark, Coop Norge och SOK i Finland.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079