23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Så kan man marknadsföra under Corona-tider!

Vi har alla påverkats i större eller mindre grad av coronaviruset och nu när butiker är öppna som vanligt igen behöver vi vara vaksamma på att vi färdas i butiker och runt varandra på ett säkert sätt.

Det är viktigt att man som butik tydligt skyltar med att man har vidtagit åtgärder för att stoppa smittspridningen och det finns några sätt som ger ett bra intryck.

Skylta under coronakrisen
Att informera är något man kan göra med en skylt i ett skyltställ eller med en skylthållare. Det finns givetvis många sätt att informera kunder på men just nu är det extra viktigt att tänka på två saker och dem tar vi upp här.

Genom att sätta upp några billiga skyltar med information om corona och om smittspridning kan man visa kunderna att butiken tar ansvar. En skylt med information är först och främst något som inger trygghet, och ingen kund vill gå in i en butik som inte känns trygg. På grund av detta är det viktigt att just skylta om att butiken tar ansvar under coronakrisen.

Och att informationen är synlig för kunderna i butiken. Men det finns en till sak som kan vara bra att tänka på. I de flesta butiker kan man skylta med digitala skyltar eller med en vanlig skylt. Det är givetvis lika bra vilket som bara informationen kommer ut till kunderna. Och just att nå ut till kunden är en sak som många kan tycka är svårt.

Om man har en butik med varierat kundsegment kan det vara svårt att avgöra hur man ska anpassa språk och tonläge och det ska vi återkomma till alldeles strax.

Tonläge och språkbruk
Ett säkert kort är alltid att använda ett neutralt språk. Det vänder sig till stora delar av de flesta kundsegment och det är givetvis viktigt att tänka på att vara tydlig, kort och konsekvent när man ska nå ut till kunderna med ett budskap som är viktigt. Och det är givetvis inte bara viktigt för kunderna, även personalen ska man värna om.

När man ska placera ut en skylt är det även viktigt att tänka på två saker. Om du har många skyltar i butiken kan det vara bra att försöka sprida ut dem så skyltar inte är koncentrerade på ett och samma ställe. Det gör även att kunderna hela tiden blir påminda om det du vill informera dem om genom skyltar. Tänk alltså på att sprida ut skyltar över hela butiksytan.

Placeringen kan vara avgörande
Om du behöver informera kunderna om något precis när de kommer in kan det vara bra att placera en eller ett stort antal skyltar precis vid ingången. Placera gärna dem i butiksfönstret så får kunderna informationen redan innan de kliver in i själva butiken. Det är givetvis viktigt att man följer upp med skyltar i butiken också, eftersom en del kunder med all säkerhet kommer missa skyltar i vilket fall som helst.

Om du har mycket information som ändrar sig löpande kan du överväga att använda digitala skyltar i stället för vanliga skyltar. Det är självfallet olika från butik till butik vilken typ av information som behöver nå fram till kunderna.

Sänd till en kollega

0.031