23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Nordisk kvinna anpassar sig till ett liv med en hand med hjälp av redskap från Temu

Innehållet i den här artikeln är sponsrat av youtube.com/@Katieroams

RESUMÉ: Efter att ha förlorat funktionen i sin vänstra hand upptäckte en nordisk pensionär prisvärda anpassade produkter som förvandlade hennes dagliga rutiner.

Varje morgon klockan sju rullar Yvonne Andersen fram till det lilla handfatet i sitt rum på ett vårdhem i Halstårn, Danmark. Med sin friska högerhand sträcker hon sig efter den väggmonterade koppborsten hon köpt på nätet. Detta enkla redskap har förändrat allt. "För på vårdhemmet kunde jag inte ha en diskmaskin. Jag var tvungen att diska för hand, och jag har ju bara en hand att använda eftersom jag har en funktionsnedsättning", berättar den 62-åriga pensionären. "Så jag tyckte att det var ett praktiskt redskap." Två stora blodproppar gjorde att Andersen förlorade funktionen i sin vänstra hand, vilket ledde till att hon bodde på vårdhem i fyra och ett halvt år. Även om hon fortfarande kan gå, är hon beroende av rullstol för att ta sig fram. Enkla uppgifter som de flesta aldrig tänker på – från att diska och klä på sig till att plocka upp tvätt – blev till dagliga kamper. Danmark hyllas ofta som ett av Europas mest tillgängliga länder, där principen om universell utformning är väletablerad. Arkitekter och planerare i landet har utformat både fysiska och digitala miljöer med funktionsnedsättningar i åtanke, för en befolkning där36,7 procent lever med en funktionsnedsättning. Men trots Danmarks välutvecklade infrastruktur kan de små momenten i vardagen fortfarande vara en prövning. För Andersen blev den verkligheten tydlig 2022, när en vän föreslog att hon skulle prova Temu efter att hennes beställningar från en annan onlineplattform hade tagit för lång tid att komma fram. "Jag sökte efter appen som heter Temu, kollade in den och blev helt fast", minns Andersen. Hennes första köp var inte alls relaterat till hennes funktionsnedsättning – bara några hyllor för att organisera i byrålådan. "Nu ligger det inte bara och skräpar", säger hon om sina välorganiserade underkläder och strumpor. Men när hon fortsatte att surfa upptäckte hon produkter som löste de utmaningar hon levt med sedan blodpropparna. Den väggmonterade koppborsten var ett av hennes första fynd. Borsten, som fästs i handfatet med sugproppar, sitter stadigt på plats medan hon häller diskmedel över borsten och för ett glas mot den.

"Många av deras produkter är bra för personer med funktionsnedsättning – det har jag insett med tiden", säger hon.

Små redskap, stor inverkan

En typisk dag för Andersen följer en noggrann rutin: frukost, dusch, påklädning, och därefter vilopauser i soffan mellan aktiviteterna. Besök från sjukgymnasten bryter av schemat. När vädret tillåter sitter hon i trädgården. Tidigare krävde påklädningen hjälp, tills hon hittade en behå som knäpps framtill. "Det är nog bland det bästa jag köpt", säger hon. "Den kan jag nästan knäppa själv med bara en hand. Det fungerar ganska bra." Tvätten var en annan utmaning. Från rullstolen var det nästan omöjligt att nå ner för att plocka upp kläder till tvättmaskinen. En griptång med långt skaft löste det problemet. Hon hittade också en teleskopisk ryggkliare och en läckagesäker dyna till sin rullstol – praktiska lösningar hon inte hade sett i lokala butiker. Tiden på vårdhemmet hade lärt henne att tänka kreativt när det gäller utrymme. "Jag hade inte mycket plats, så jag var tvungen att tänka praktiskt", förklarar hon. Hon köpte hopfällbara skålar och en hopvikbar tvättbalja som enkelt kunde stuvas undan när de inte användes. För Andersen handlar beställningar online om mer än bara bekvämlighet – det handlar om att spara energi. Även om butikerna i Halstårns centrum bara ligger 500 meter bort, är det ett helt projekt att ta sig dit. "Jag måste sätta mig i en bil, annars måste jag rulla dit i rullstolen, och det är faktiskt också svårt om jag ska göra det själv", förklarar hon. "När jag kommer ner till centrum måste jag ur bilen och över i rullstolen igen, och sedan ska jag in i köpcentret och in i affärerna." Hela resan tar "minst två timmar", säger hon, jämfört med att handla online. "Jag kan bara beställa direkt från soffan."

Priset är en annan faktor. Andersen, som lever på sjukersättning, kollar Temu "minst en gång i veckan, ibland oftare, beroende på hur mycket pengar som finns på kontot." Hon har märkt att vissa produkter hon sett lokalt finns på plattformen till lägre priser – en gång köpte hon leggings på lågpriskedjan Netto och hittade senare samma par på Temu. "Jag kan få mycket mer för pengarna än om jag går till en fysisk butik här i Danmark", säger hon. Nu har Andersen flyttat från vårdhemmet och bor med sin partner, och hon har funnit en oväntad glädje genom ett annat köp från Temu. Precis utanför hennes fönster ligger Nationalpark Thy, Danmarks första nationalpark, där kronhjortar strövar fritt. Eftersom hon inte kan ta sig långt in i skogen köpte hon en viltkamera för att få naturen närmare. "Jag älskar det, särskilt på morgonen, då brukar de komma", säger hon om att titta på hjortarna. Kameran ger henne "något att uppleva" hemifrån. En nyligen genomförd konsumentundersökning från Kantar Media visade att cirka 60 procent av danska konsumenter upptäcker unika produkter online som de inte kan hitta lokalt eller på andra e-handelsplattformar, medan 44 procent anser att konkurrenskraftiga priser är den största fördelen. "Jag sitter också ofta och bara bläddrar och tittar på Temus produkter", säger Andersen. För en kvinna som har anpassat sig till ett liv med bara en fungerande hand har dessa enkla redskap gjort all skillnad. "Vardagen har blivit lättare nu", säger hon.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.05