23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Sälja företaget? Därför ska du anlita en företagsmäklare

Marknaden för att sälja företag fortsätter vara het. Förra året sattes nytt rekord i antalet företagstransaktioner då totalt cirka 62 000 överlåtelser genomfördes. Men det var inte bara antalet som stod för ny rekordnotering, utan även volymen i affärerna. Slutsumman 5 100 miljarder dollar var en ökning om 20% jämfört med det tidigare rekordåret 2007. Revisionsföretaget PwC förutspår att den här trenden fortsatt håller i sig när vi summerar 2022.

Att marknaden för M&A:s stått för en brant utveckling beror dels på de många företagare som driver upp värdet i sina bolag, och dels på dagens stora utbud av kompetenta företagsmäklare som kan driva upp priset ytterligare. En del företagare anser det bästa vara att sälja bolaget på egen hand. För vem kan verksamheten bättre än en själv? Men att anlita extern expertis när man ska sälja sitt bolag kan göra underverk för affären.

Varför behövs en företagsmäklare?

En företagsmäklare vid en företagsförsäljning kan i mångt och mycket jämföras med en fastighetsmäklare vid en bostadsförsäljning. Visst hittar man i varenda vrå i sitt hus eller sin lägenhet och vet precis vilka som är dess styrkor och svagheter. Men för att få till en förmånlig försäljning krävs mer än så. Här finns flertalet steg att uppfylla.

Bland annat krävs en noggrann värdering utifrån aktuell marknad, marknadsföring, mängder av korrekt utformade avtal och, inte minst, att hitta rätt köpare. För oavsett vad det ursprungliga värderingspriset landar på bestäms det slutgiltiga försäljningspriset trots allt alltid av köparen.

Objektiv och korrekt företagsvärdering

En säljprocess är stor, lång och inte sällan ganska komplicerad, vilket kan göra det svårt att veta var man ska börja. I de flesta fall inleds processen med en företagsvärdering. Genom att titta närmare på faktorer såsom företagets intjäningsförmåga, kompetens och marknadsposition får man en förståelse för vad man kan förvänta sig av processen och hur man ska gå till väga. Därtill finns möjlighet att korrigera brister som värderingen visar, för att trissa upp värdet.

Det är viktigt att värderingen genomförs av objektiv part för att eliminera risken att någon med vinstintresse över- eller undervärderar verksamheten. Därtill krävs att den part som utför värderingen har insikt i vad potentiella köpare värderar högt.

Förhandling och avtal

När man fått in ett första anbud kan det vara svårt att veta hur man ska ta ställning till det. Köparen har sannolikt en rad olika villkor för affären, liksom säljaren. För att få igenom sina egna villkor och att hitta en kompromiss kring köparens krävs ofta att en objektiv tredje part driver förhandlingen.

Om man lyckas komma överens och beslutar sig för att genomföra affären är det dags att skriva under de olika avtalen. För att dessa ska vara vattentäta och korrekt utformade är det såklart en fördel om de tagits fram av en expert på området – en företagsmäklare.

Matcha rätt företag mot rätt köpare

Att hitta rätt köpare är en av de viktigaste delarna i en säljprocess. Rätt köpare kommer nämligen innebära rätt pris och en smidig överlåtelse, vilket såklart är uppskattat av båda parter.

Visst kan man hitta en potentiell köpare på egen hand genom att höra sig för i bekantskapskretsen eller bland konkurrenter. Men i det här stadiet vill man inte begränsa sig. En företagsmäklare har erfarenhet i branschen och har på så sätt tillskansat sig ett brett kontaktnät. Därtill kan denne matcha rätt köpare mot rätt företag.

Tid till att driva företaget framåt

Utöver den kompetens en företagsmäklare kan erbjuda får man som säljare även tillgång till tid. Mäklaren är den som driver processen framåt, vilket gör att man själv får tid till att hålla verksamhetens hjul snurrande under säljprocessen.

Sänd till en kollega

0.015