Matsmart tar in 350 miljoner – ska expandera internationellt
Matsmart, som säljer stapelvaror med korta utgångsdatum samt klippvaror, stänger i dag en ny finansieringsrunda som dragit in 350 miljoner kronor och två nya investerare, SEB Private Equity och Gullspång Re:food Invest som tillsammans lett investeringsrundan.
– Det är uppenbart att det finns ett enormt intresse i marknaden för bolag som vårt, som har en affärsmodell som är helt linjerad med de globala målen och där varje tillväxtkrona betyder ökad impact. Där hållbarhet tidigare sågs som ett positivt tillägg upplever vi i dag att det för många utgör hela förutsättningen för att investera. Det är oerhört glädjande, kommenterar Karl Andersson, vd och grundare.
Finansieringen ska användas för att fortsätta den internationella expansionen som på allvar inleddes under 2020 med april-lanseringen i Tyskland. Enligt Matsmart har expansionen överträffat alla förväntningar och tillväxtprognosen har skrivits upp flera gånger. Nu är planen intåg på nya marknader.
– Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med ledningen för att fortsätta utveckla bolaget och förverkliga potentialen i den internationella expansionen. Med erfarenhet från vårt globala investeringsprogram ser vi att det finns en enorm potential i marknaden och ett stort värde i bolaget som verkar för att lösa problem för såväl leverantörer och kunder som miljön i stort, säger Maria Bilkenroth, Investment Director, SEB Private Equity.