23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Lövtunna marginaler och ökat tryck på redan ansträngt samarbete

Det är slut på ”business as usual”. Nu behövs ett större gemensamt fokus på säljplatsen i butik, menar retailexperten Martin Moström i sin krönika.

Dagligvarubranschen utmanas på bred front av en rad kostnadschocker och därmed står butikens lövtunna marginaler på spel. Den svagare lönsamheten i butiksledet kommer att ha en direkt påverkan på det, i många fall, redan ansträngda samarbetet med dagligvaruhandelns leverantörer.

Handeln kommer förmodligen att vilja omförhandla sina avtal, dra ned antal artiklar i sortimentet och fokusera mer på sina egna varumärken. Dessutom kommer de att vara försiktigare med sina personalkostnader. Utmaningarna är många men också möjligheterna. Man kan nog konstatera att det är slut på ”business as usual”.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|