23948sdkhjf

Från Sverige-märkta produkter fortsätter öka

Försäljningen av Från Sverige-märkta produkter i butik ökar. Siffror från NielsenIQ visar att försäljningen i första kvartalet utvecklades i samma takt som under helåret 2022.

Under det första kvartalet 2023 ökade försäljningsvärdet av Från Sverige-märkta varor med 18,1 procent jämfört med motsvarande period förra året. Ej märkta produkter ökade med 9,3 procent under perioden. Andelen Från Sverige-märkta varor är nu uppe i 22,6 procent.

I dag använder cirka 220 företag ursprungsmärkningen Från Sverige och cirka 12 000 produkter är godkända för märkningen.

– Det är viktiga signaler till svensk primärproduktion, livsmedelsindustri och dagligvaruhandel, och försäljningsökningen hade inte varit möjlig utan det gemensamma engagemang för svenska livsmedel som finns i hela branschen. Vi är oerhört glada för den positiva utvecklingen som vi hoppas håller i sig, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning.

Om NielsenIQ rapportering

Mätningen sker endast i de kategorier där det finns Från Sverige-märkta produkter, vilket innebär cirka en tredjedel av butikernas totala försäljning.

Följande aktörer deltar i statistiken; Ica (samtliga profiler), Coop (alla format), Axfood (Hemköp, Willys och Tempo), Bergendahls (City Gross) och Mathem.

Lidls försäljning ingår i siffrorna för ”Total marknad” medan Lidls försäljning av produkter som är Från Sverige-märkta inte ingår.

Då NielsenIQ inte kan mäta lösplock eller butikspackat, som exempelvis butikspackat kött, ingår de inte i siffrorna som redovisas. Det samma gäller blommor och växter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141