23948sdkhjf

Coop stuvar om i ledningen – chefer tillsatta för fyra nya affärsområden

Coop Sverige möblerar om sin ledningsorganisation ”för att säkerställa ett starkt erbjudande till medlemmar och föreningarna”.

Organisationsförändringen görs för att skapa rätt förutsättningar att snabbare och enklare möta och leverera på strategiska och taktiska uppdrag, skriver Coop i ett pressmeddelande. Vidare sägs att den nya organisationen, som trädde i kraft den 20 juni, möjliggör en ökad effektivitet och en tydligare ansvarsfördelning.

Förändringen innebär att två affärsområden struktureras om.

Området Sortiment och Inköp delas upp i två affärsområden. Ansvarig för affärsområde Inköp blir Nichlas Olofsson och ansvarig för Affärsområde Sortiment blir Johan Möllerström.

Även området Försäljning och Marknad delas upp i två delar. Per Magnusson blir ansvarig för Affärsområde Kedjeorganisation och Stina Thorgerzon blir ansvarig för Affärsområde Marknad.

– De senaste åren har inneburit stora samhällsförändringar som påverkar våra medlemmar och kunder och oss som matkedja. Vi har tagit lärdomar från den tid vi har bakom oss och anpassar oss nu till vad vi behöver få på plats framåt. Genom gemensamma arbetssätt tillsammans med föreningarna kommer vi närmare varandra och kan skapa ett stärkt gemensamt erbjudande. Förändringsbehovet i vår bransch ökar och vi ser behov av att kunna agera genom alla nivåer i organisationen, säger Marie Nygren, vd Coop Sverige, i en kommentar.

I samband med förändringen har Fredrik Uhrbom, försäljnings- och marknadsdirektör Coop Sverige, valt att lämna sin roll. Marie Nygren tackar för hans insatser.

– Under Fredriks ledarskap har Coop utvecklat nya affärer inom omnierbjudandet och B2B, vilket stärkt varumärket i Sverige. Satsningen på att förstärka Coops medlemslöfte och medlemserbjudande har bidragit till en stor ökning i antalet medlemmar.

Övriga affärsområden och avdelningar berörs inte av omorganisationen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063