23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Coop ska satsa på nudging efter lyckat brödexperiment

Försäljningen av nyttigare bröd ökade med 60 till närmare 200 procent när Coop testade nudging i tre av sina butiker. Nu planerar man för en större satsning.

I ett experiment som Coop gjorde tillsammans med Cancerfonden och Hjärt-Lungfonden undersökte man om man kunde påverka kunderna att göra hälsosammare val i brödhyllan. Resultat blev att försäljningen ökade med 198 procent när man både framhävde och gav rabatt på nyttigare bröd. Och via en ny placering och tydlig skyltning som lyfte fram nyttiga bröd som är populära bland barnfamiljer, ökade försäljningen med 64 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.5|