23948sdkhjf

Sabis vd om rekordomsättningen – ”förstod att det skulle bli tuffa tider”

Sabis är den största handlaren inom Hemköp och driver totalt sex butiker. Förra året sprängde man miljardvallen och ökade omsättningen med över 20 procent. Vi var snabba på att ställa om när tiderna blev tuffa, menar Madeleine Brehmer.

Sabis är den största handlaren inom Hemköp och driver totalt sex butiker. Flaggskeppet Fältöversten i Stockholm är den butik som är störst i Hemköpskedjan, med en omsättning på drygt 300 miljoner. Av Sabis totala omsättning på cirka 1,3 miljarder kronor, står livsmedelsbutikerna för runt 60 procent.

– De står för en stor del av den totala omsättningen. Det går bra nu under 2023, så nästa år kommer vi förmodligen att spränga 800-miljonersvallen för butikerna, säger Madeleine Brehmer, vd Sabis.

Under 2022 påbörjade Sabis en del arbete som de har fortsatt med in i 2023. 

– Vi förstod att det skulle bli tuffa tider så vi var tidigt ute med att visa vägen för kunderna, som rätt prisnivåer och ännu fler bra klipp och erbjudanden. Vi var väldigt snabba på det och kunde ställa om. 

Var det något särskilt som stack ut?

– Vi öppnade en ny butik i september 2022, Sabis Hemköp i Sickla. Det var väl det största händelsen. Det var en stor satsning med en väldigt lyckad lansering, där vi snabbt fick upp volymen. Samtidigt tuffade vår största butik och flaggskeppet Fältöversten i Stockholm på. Den inte bara bibehöll sin andel utan även ökade på sin marknad. 

Samtliga av era butiker ökade i omsättningen, var det med anledning av inflationen eller en organisk ökning?

– Givetvis är det delvis drivet av inflation. Men tittar vi på volymen så ökade vi faktiskt. Det ser olika ut på de olika butikerna men flera av dem ökade i antalet sålda varor.

Hur har 2023 sett ut hittills?

– Det ser väldigt bra ut. Vi har satt ett arbetssätt där vi arbetar väldigt aktivt med klipp, utöver det vanliga Hemköpsprogrammet, och aktiviteter. Vi har också jobbat med inspiration, bland annat med koncepten ”helgmys” och ”vardagsmys”, där vi satt ihop alla varor från ett recept i en exponering för att hjälpa kunden.

Sabis Butiker – omsättning är prognos för 2023 (utfall 2022 inom parentes):
Butik Omsättning 2022 Prognos 2023
Hemköp Sabis Stockholm Fältöversten inkl. Petite Sabis 288 mkr 305 mkr
Hemköp Stockholm Gullmarsplan 103 mkr 112 mkr
Hemköp Stockholm Fruängen C 97 mkr 107 mkr
Hemköp Täby Näsbypark C 82,8 mkr 88 mkr
Hemköp Tullinge C 68 mkr 74 mkr
Hemköp Sickla 28 mkr 71 mkr

Konkurrensen om kunderna, som är illojala, är knivskarpt stenhård, menar hon. Marknaden är ganska mättad med hård konkurrens, där det är svårt att hitta tillväxt. Det gör att man måste vara innovativ.

– Men jag tror att vi har en fördel i och med att vi var snabba på bollen. Vi är sex butiker med olika konkurrenssituation. Vi har kunnat se att där konkurrenterna inte har varit snabbfotade, där har vi kunnat dra ifrån.

Utmaningarna ligger förstår i konjunkturläget och inflationen främst.

– Kunderna väljer i dagsläget att köpa billigare produkter, då man har mindre pengar i plånboken. Vi behöver jobba hårt för att skapa en bra prisvärdhet. Samtidigt känner vi att vi är rustade för att vi har ett bra samarbete med Hemköp, och vårt marknadsprogram och alltid bra pris är väldigt bra. Försäljningen av emv har också ökat i våra butiker för att de är prisvärda, säger hon.

– Emv är ett jätteviktigt vapen i tider som dessa. Utvecklingen har varit fantastisk, framför allt Garant är väldigt bra till sortiment och kvalitet. I tider som dessa är det viktigt att det finns både bredd och djup i sortimentet, och med Hemköp har vi ett bra och brett grundsortiment, sedan adderar vi vårt unika mervärde som handlare på toppen, säger Madeleine Brehmer.

HÄR kan du ta del av vår sammanställning över alla handlarägda Hemköps-butiker.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096