Robot guidar kunder och håller koll på varorna i hyllan
Handlaren Fredrik Rister på Ica Maxi Lindhagen i Stockholm testar roboten Robbie från teknikbolaget Strongpoint, sedan en månad tillbaka. Testet ska pågå en bit in på nästa år.
Robbie är tämligen en enkel, enligt Strongpoint. Den går att programmera med en mängd olika funktioner, baserad på realtidsdata från butiksdriften.
I butiken på Lindhagen provas Robbie i huvudsak för två funktioner. Den ena är att hjälpa kunder att hitta varor i butiken på dagarna.
– Än så länge är det rolig grej för kunderna. Robbie vet var i butiken han är och vet hur och vart han ska gå när han får ett uppdrag av en kund, säger Fredrik Rister.
Robbies ansikte består av en display med ögon och mun. Den ler och blinkar och åker runt i butiken med största försiktighet. När man trycker med fingret på skärmen frågar Robbie vänligt: Hur kan jag hjälpa dig?
– Första veckan var det över 1 000 personer som provade att använda Robbie som guide i butiken. Men det är fler som har varit framme och pillat av nyfikenhet. Han är perfekt för dem som inte varit i butiken tidigare, säger Fredrik Rister.
För närvarande kan den bara hjälpa till att hitta vissa varugrupper, men den ska kunna hitta mer specifika varor, som majs eller konserverad fisk, berättar Fredrik Rister.
Robbie arbetar ihop med elektroniska hylletiketter från Strongpoint. När den visar vägen för en kund till en vara kan den även peka ut de varor som det är kampanj på just nu.
– Så på sikt ska jag kunna fråga vart exempelvis köttfärsen ligger. Då ska han åka dit och även berätta att vi just idag har kampanj på den här varan med en blinkade etikett, så att kunden ser.
Det andra uppdraget Robbie har är på natten. Då åker den runt mellan hyllraderna och scannar och fotograferar varuhyllorna. För närvarande ingår två hyllor i testet.
– Vad han gör är att han ser vilka varor om är slut, i och med att han är kopplad till hylletiketterna vet han vilka varor det rör sig om. Han tar dessutom en bild där man ser hur det ser ut på varuplatsen.
På sidan av Robbie sitter det tre kameror: en i ansiktshöjd, en vid midjan och den sista i knähöjd. Kamerorna tar bilder på alla höjder längs med hyllorna.
På morgonen när personalen kommer kan den se på en dashboard eller display de avvikelser som Robbie har rapporterat, det vill säga de varor som är slut i hyllorna och där åtgärder behöver göras. Om en hylletikett saknas upptäcker den även det.

– Nu tittar vi på om vi kan få samköra Robbie med vårt lagersystem. Då kan vi också se vilka varor vi har i lager och också vilka som saknas och måste beställas. På så sätt kan vi få en bättre drift, säger Fredrik Rister.
Kommer Robbie att vara en tillgång i butiken?
– Får vi till det så som det är tänkt att det ska fungera, kommer den absolut att vara en tillgång. I dag gör vi det jobbet han kan göra manuellt. Med Robbies hjälp kommer arbetet att underlättas betydligt, säger Fredrik Rister.