23948sdkhjf

Stillastående matpriser i juli – endast Coop höjde

Den unika matprissänkning som noterades i juni hade kunnat följas upp av en månad med stillastående ordinariepriser. Detta om det inte vore för Coop som i stället ökar priserna tydligt i juli, enligt Matpriskollens månadsrapport.

Trenden sedan i våras med förhållandevis låga prisökningar, och i juni till och med sänkningar, håller i sig även i juli. Den övergripande ordinarieprisutvecklingen i juli 2025 visar på en relativt låg ökning på +0.1 procent totalt för alla produktgrupper och +0,2 procent på rena livsmedelsprodukter.

Ordinarieprisförändring juli 2025
Coop 0,4 % (0,5%)
City Gross 0,0 % (0,1%)
Hemköp 0,0 % (0,0%)
Willys 0,0 % (0,1%)
Ica 0,0 % (0,0%)
Total 0,1 % (0,2%)
Inom parentes ordinarieprisändring bara Livsmedel

Prisförändringar sker inte samordnat mellan de olika kedjorna och i juli så kan nästan hela prisförändringen på +0,1% tillskrivas ordinarieprisökningar i Coopbutiker, där ökningen var +0,4% i juli. Vissa Coopbutiker i västra Sverige ökade t.ex med nästan +2% under juli, medan andra inte ändrade priserna alls i månaden. Föreningarna ser löpande över sina prisstrategier totalt och på butiksnivå för att vara så konkurrenskraftiga som möjligt och samtidigt lönsamma. Som framgår av tabellen så ökade inte ordinariepriserna på övriga kedjor i månaden.

– Vi ser en fortsatt återhållsamhet från kedjorna med prisökningar i månaden och i år. Det blir spännande att se om övriga kedjor kommer öka priserna i snabbare takt än Coop kommande månader. Coop gör ofta större prisjusteringar vid två tillfällen per år, i början på året och i juli, och hittills så är ökningstakten i genomsnitt för Coop högre än för de andra kedjorna, kommenterar Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur.

– Vi ser att Ica och City Gross inte höjer i samma omfattning som konkurrenterna och det kommer sätta press på övriga kedjor framöver om Ica även får ökad försäljning. Coop höjer fortsatt priserna mest, men det skiljer flera procent i prisförändringar mellan olika Coopbutiker, så säkerligen försöker man anpassa prissättningen till de lokala förutsättningarna och till föreningens ekonomiska läge. Vi ser också att Prisinformationslagen innebär att kedjorna är försiktigare med kampanjer med singelerbjudande då det är krav på lägsta 30-dagarspris ska anges och i stället har fler multikampanjer, fortsätter han.

På produktsidan ökar varor som kött och godis. Dessutom ser bärplockarbristen ut att ge ytterligare en säsong av höga priser på blåbär och lingon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047