23948sdkhjf

Butikernas vikande Fairtrade-försäljning vände med nudging

De senaste åren har försäljningen av Fairtrade-bananer minskat i Sverige. Med hjälp av nudging steg försäljningen.

Sex veckor under hösten genomförde Fairtrade Sverige och Retail Academics en nudgingkampanj i flera livsmedelsbutiker för att påverka kundupplevelsen. I butikerna syntes bland annat hängande skyltar, som hyllvippor, vid fruktdisken.

– Med det uppsatta butiksmaterialet sålde Fairtrade-märkta bananer sex procent bättre än utan materialet. Det är riktigt bra. Normalt brukar vi kunna se en ökning med upp till 1,5 procent, men eftersom detta material har ett relevant och viktigt budskap som dessutom ligger helt i tiden så blir effekten mycket större, säger Frida Åkerlund, senior partner på Retail Academics.

Enligt en undersökning som gjordes på plats angav närmare sju av tio kunder uppgav att de fattade beslut på plats om vilka bananer de skulle köpa. Hela 97 procent uppskattade budskapet om Fairtrade. Majoriteten av de tillfrågade tyckte dessutom att kommunikationen var både tydlig och relevant, står det i ett pressmeddelande.

– För butiker som vill satsa på hållbart odlade bananer kan butiksmaterialet absolut vara ett sätt att öka kundernas intresse och köpvilja, säger Frida Åkerlund.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094