23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

”Min enda önskan: Färre lanseringar”

Det är nästan deprimerande att 90 procent av alla nya satsningar inte är värdeskapande, skriver retailstrategen Johan Kaij som önskar sig färre och inte fler lanseringar av tomten.

Det finns en klassisk analys som ni kan ha hört i olika tappningar – 90 procent av alla nya lanseringar är borta inom 12-18 månader. 

Det är faktiskt inte säkert att det är just 90 procent: En studie på 30 000 lanseringar av Harvard University säger att det är 95 procent som misslyckas, en studie vid University of Toronto  säger 70-80 procent, Dagens Industri säger i en artikel 2022 att det är 80-90 procent. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.119