Skruvar hela tiden på affären: ”Vi har färskt bröd hela dagen”

Att baka hela dagen är ett stort beslut man tagit. Schemat för bagare och konditorer har förskjutits. Butikschefen Kent Larsson och brödchefen Britt-Marie Andersson på vinnarbutiken Ica Kvantum Signalen i Linköping utmanar tanken att baka ännu längre. Man får känslan av att de har högt i tak på jobbet.
– Kanske kan vi baka senare men vi har inte samsyn än, säger de och tittar bestämt på varandra.
Det tillsammans med den ständiga dialogen som förs med leverantörerna av det industribakade brödet tror Britt-Marie Andersson och Kent Larsson är anledningen till vinsten på Dagligvarugalan i november.
– Vi blev jätteglada och stolta. Jag trodde på vinst den här gången, säger Kent Larsson som är butikschef, och syftar på att butiken varit nominerad en gång tidigare utan att ta hem det.
Bageriavdelningen ligger på en omsättningsökning på 10,4 procent för 2023 och området fabriksbakat med kex och knäckebröd ökade man 2,3 procent.
Butiken lägger stor vikt vid är datummärkningen där kunderna är mycket uppmärksamma. För att minska svinnet har avdelningen påsar med gårdagens bröd i en hylla gemensam för frukt och bröd.
– ”Det känns bra i hjärtat”, säger vår yngsta medarbetare. Vi prissänker det som har några dagar till sista datum, säger Britt-Marie Andersson.
På eget initiativ har man initierat en dialog med leverantörerna för att skruva på mängden bröd med hänsyn till svinnet. Kent Larsson beskriver det som att butiken lämnat hanteringen till leverantörerna som kommer och plockar upp bröd och sedan hämtar när det blir gammalt.
– Det är oerhört viktig att ha en bra dialog. Leverantören tar hand om svinnet. Leverantören vill lägga upp en viss mängd limpor, exempelvis 50 stycken. Men enligt oss är den ultimata nivån annorlunda och den måste trimmas in i dialog. Butikens kompetens måste tas tillvara, säger Kent Larsson.
Han fortsätter:
–Åtgången skiljer sig över veckan. På vardagar går mer mörkt bröd och till helgen väljer kunderna ljust.
Eftersom alla berörda på avdelningen inte finns på plats under hela dagen har man hittat ett sätt att få ett diskussionsunderlag för förbättring.
– Det har hjälpt mycket för att utforma dagen dynamiskt. Vi började fota av bröddiskarna varje dag vid 17-tiden. Nu har vi gått över till att fota efter fredagar och lördagar – när vi ska vara som bäst. Men där är vi inte i mål ännu, säger Kent Larsson och förtydligar att den optimala fyllnadsgraden inte uppnåtts än.
Till exempel har man kommit fram till att öka produktionen av de egna konditorvarorna och brödet.
Kunderna har uppmärksammat att de handlar i en vinnarbutik.
– I går kom två kunder fram och grattade. En kvinna hade följt oss på sociala medier under kvällen. Hon kom också fram. De är stolta över att handla här, säger Britt-Marie Andersson.
Butiken har fem leverantörer och lyfter också fram det egenbakade. Surdegsbaguetter görs från grunden. Resten av brödet är bake-off. På konditorvarorna testar man olika idéer på färdiga anslag. Det är viktigt med bra annonsvaror och Icas eget varumärke kan man bli bättre på, rannsakar Kent Larsson sig.
– Det är lönsamt och färskfryst så det går att plocka fram vartefter vid kampanjer, säger han.

När nyheter testas måste man våga erbjuda den nya produkten i minst två månader. Vissa saker floppar men ett bröd som lyckats är Skogaholmsrutan. Varma baguetter försvinner direkt.
Britt-Marie Anderssons 4 bästa tips:
1. Var bäst när du har dina kunder på plats. Gör ett schema och baka flera gånger per dag.
2. Ha hög fyllnadsgrad. Fota och dokumentera vid kritiska tidpunkter under dagen för att ha diskussionsunderlag i personalgruppen för feedback och utveckling.
3. Ta initiativ för att odla goda relationer med leverantörerna för att förbättra förståelsen sinsemellan.
4. Utveckla sortimentet. Se till att förnya hela tiden. Både eget och industribakat. I veckan ska 500 förpackningar egen pepparkaksdeg demas vid entrén. Det är ett bra kundmöte.
Ica Kvantum Signalen, Linköping
Handlare: Robert Flack.
Byggår: 1972.
Butiksyta:
4 000 kvadratmeter säljyta.
Antal anställda: 120-130 personer.
Omsättning 2022: 370 miljoner.
Vinster och nomineringar: Nominerad i Årets brödavdelning första gången 2021.
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.