23948sdkhjf

City Gross vd: Viktiga val för att gå i rätt riktning

Vi har nu landat i fler viktiga val för att skapa framtidens dagligvaruhandel, skriver City Gross vd Anders Wennerberg i sin krönika.

City Gross har de senaste åren genomgått stora förändringar efter affären mellan Axfood och Bergendahls. Förändring kan ofta vara utmanande men är lika ofta avgörande för att utvecklas. Nu står vi på egna ben i många frågor som förut drevs av vårt moderbolag, hållbarhet är en av dem. En fråga som under dessa år kommit att bli en etablerad del av City Gross värdegrund.

Nästa år är vi halvvägs i Agenda 2030. FN gick under hösten ut och varnade att utvecklingen för hälften av de 169 delmålen går för långsamt medan en tredjedel står stilla eller går åt fel håll. European Green Deal omfattar en rad politiska åtgärder och initiativ med målet att göra Europa till världens första koldioxidneutrala kontinent till år 2050.

För det är först när vi gör det enkelt för kunden att göra hållbara val hos oss, som den stora förändringen sker.

Sedan ett år tillbaka har vi återigen tagit ett större strategiskt grepp för att utvecklas i rätt riktning. Även om vi på City Gross länge drivit viktiga frågor kopplat till att driva hållbara mataffärer, så som svenskt butiksstyckat kött, ett aktivt arbete för att minska vårt matsvinn och satsningar på energibesparande åtgärder, har vi nu landat i fler viktiga val för att skapa framtidens dagligvaruhandel.


Som Sveriges första (och enda) Svanen-märkta matkedja
har vi aktivt arbetat med att minska utsläpp av växthusgaser, skydda våra ekosystem från farliga kemikalier och erbjuda våra kunder ett ansvarsfullt sortiment ända sedan 2016. I år skärpte Svanen sina krav på oss som bär märket. Just nu pågår en pilot för deras nya, hårdare certifiering i vår butik i Bromma – under året kommer samtliga City Gross genomgå processen för att säkra att vi framåt kan titulera oss som bärare av en av världens tuffaste miljömärkningar.


Vi ökar andelen hållbarhetsmärkta varor.
City Gross har alltid stått för att arbeta långsiktigt för ett ansvarsfullt sortiment och under 2025 eskalerar vi det arbetet för att öka andelen hållbarhetsmärkta varor, vilket betyder att vi ska öka försäljningen av bland annat ekologiskt och MSC-märkt fisk. En utmaning i rådande konjunktur som vi gärna tar oss an.


Matsvinnet ska reduceras ännu mer.
Nästa år är även året då branschens gemensamma mål mot ett matsvinn på 1 procent ska uppnås. Under januari lanserade vi möjligheten att rädda mat via appen Too Good To Go i samtliga av våra butiker för att ge kunderna möjligheten att rädda mat som annars kastats. Bara under första kvartalet räddades nästan 38 ton mat med hjälp av maträddarappen!


Framtidens matbutik kommer
ha höga krav på sig. Allt från materialval vid etablering, tillgänglighet och utbud. Vår kommande etablering i Forsåker är ett exempel där vi kommer realisera flera av våra strategiska målsättningar inom cirkulär samhällsplanering. Tillsammans med Mölnlycke utvecklar vi en stadsdel med arbetsplatser, service, kultur och nöje. Där resurser stannar och återvinns i området vi bor i.


Det här är som ni förstår ett litet urval av våra viktigaste frågor framåt. Dessa mynnar ut i fler beslut och förändringar som påverkar vår helhet för att anpassa och förbereda vår verksamhet för framtiden. För det är först när vi gör det enkelt för kunden att göra hållbara val hos oss, som den stora förändringen sker.

Anders Wennerberg, vd City Gross

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.106