23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Därför spår hon Coops undergång – ”Svårt att anpassa sig”

Konsums utveckling under 1900-talet speglar det svenska folkhemmets uppgång och fall. Det är en av slutsatserna i Sara Kristofferssons bok där hon undersöker hur en av Sveriges största koncerner kunde tappa sin särställning i landet.

Sara Kristoffersson är professor i designhistoria på Konstfack i Stockholm till vardags. Men i sitt författarskap har hon främst utforskat den bredare kulturhistoriska betydelsen hos svenska butikskedjor.

I sin första bok skrev hon om Ikeas koppling till Sverige och i sin senaste har hon fokuserat på Konsums historia under 1900-talet, ett varumärke som de flesta svenskar över en viss ålder har en relation till.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109