Sara Kristoffersson är professor i designhistoria på Konstfack i Stockholm till vardags. Men i sitt författarskap har hon främst utforskat den bredare kulturhistoriska betydelsen hos svenska butikskedjor.
I sin första bok skrev hon om Ikeas koppling till Sverige och i sin senaste har hon fokuserat på Konsums historia under 1900-talet, ett varumärk...
Därför spår hon Coops undergång – ”Svårt att anpassa sig”
Konsums utveckling under 1900-talet speglar det svenska folkhemmets uppgång och fall. Det är en av slutsatserna i Sara Kristofferssons bok där hon undersöker hur en av Sveriges största koncerner kunde tappa sin särställning i landet.
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/105455266.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=5996&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=3507&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=1&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=386&accessToken=bd04aac620268b5e88f332176b992bbc84a690f5d7f40d5d0f2ee29cac2b1706)
Sara Kristoffersson har skrivit boken Det förlorade paradiset: berättelsen om Konsums uppgång och fall. Foto: Jan Ahmadi
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration