Axfoods nya AI-strateg: Så kommer branschen att förändras

Det var vid årsskiftet som Axfoodkoncernen tillsatte en ny roll för att alla bolagen inom koncernen ska kunna samverka kring AI. Tjänsten innehas av Björn Blomqvist, som kommer från en AI-roll på grossistbolaget Dagab.
– Mitt ansvar nu är att få de olika grupperna inom koncernen att ta ett större grepp om AI, säger han.
Björn Blomqvist satsade hårt på att bli slalomåkare när han var yngre. Men under gymnasiet övergav han skidorna för att i stället hjälpa sin syster Lisa, som sedermera tävlade i världscupen. Efter gymnasiet började han också att plugga, och har bland annat två ingenjörsexamina samt har doktorerat i tillämpad matematik och statistik.
AI är visserligen en utmaning men långa studier har underlättat, menar han.
– Eftersom jag har tränat så mycket på beståndsdelarna i matten så upplever jag att AI är lite lättare att förstå, än vad det hade varit annars. Jag har fått träna på att ta fram och läsa olika AI-modeller och matematiska formuleringar.
Tre frågor
Vad har du fokuserat på hittills?
Vi arbetar mycket med att förbättra funktioner och hur AI ska styra processerna. Det är stora volymer och det kan bli en enorm påverkan i branschen.
Vad är viktigast just nu?
Kampanjprognoserna, som räknar ut hur mycket som kommer att säljas på en kampanj av en viss vara en viss tid, och att automatisera det flödet. Vi märker att det har blivit så mycket bättre under tid. Redan med de första prognosmodellerna fick vi en förbättring på 30 procent.
Vad händer om 5 år?
Jag tror att vi kommer att ha en större adaption av AI och ser tillämpningar som man knappt har tänkt ut i dag. När det väl har mognat kommer det att vara något som finns lite överallt.
Det är precis fem år sedan i maj som han började på Dagab, som data scientist. Efter det blev han chef för en egen data science-grupp på Dagab fram till att han tillträdde den nya rollen.
– AI-kompetensen finns på bolagen inom koncernen men min uppgift är att hålla ihop helheten med samordning och synergier.

Vad kan AI göra för livsmedelsbranschen?
– Verkligen hur mycket som helst. Det finns en enorm datamängd, allt från logistik och sortiment till kundmötet, HR och finans. En jättestor potential, både inom den traditionella AI:n och den generativa.
Det som lockade honom till nya jobbet är den enorma mängden data och komplexitet som finns. Det känns också roligt att tillämpa AI på mat – man kan liksom ta på det, menar han.
– Det blir roligt på många sätt. Med mycket inom den här branschen kan man se resultaten, till exempel om man förbättrar ett lager. Det är något vi arbetar med ganska mycket; att förbättra funktioner och hur det ska styra processerna. Det är häftigt tycker jag. Det är stora volymer och det kan bli en enorm påverkan i branschen.
Det finns en enorm datamängd, allt från logistik och sortiment till kundmötet, HR och finans.
Vad är det med AI som gör att det blir bättre?
– All den data och beslutsunderlag som vi har kan vi samla in. Datorn, som vi har gett vissa förutsättningar för att lösa vissa problem, kan använda sin kraft och arbeta dygnet runt och hitta mönster som inte människor kan snappa upp eller som vi kan sitta och tänka på hur länge som helst. Den kan göra så svåra och tunga kognitiva uppgifter på ett enkelt sätt. Det är en superkraft.
En av AI:s viktigaste tillämpningar är att göra prognoser, vilket de har arbetat med de senaste fyra åren.
– Det är väldigt svårt att göra dem bra. Framför allt i en föränderlig värld och tid. Vi har lagt väldigt mycket tid på att göra prognoser så exakta som möjligt och att kunna automatisera processerna.
Han förklarar.
– Det kan till exempel vara kampanjprognoser, som räknar ut hur mycket som kommer att säljas på en kampanj av en viss vara en viss tid, och att automatisera det flödet. Att bygga en AI som kan ta stora beslut om hur mycket vi ska ha av en viss vara i plats och tid. Där märker vi att det har blivit så mycket bättre under tid. Redan med de första prognosmodellerna fick vi en förbättring på 30 procent.
Med en prognos kan man se till att rätt mängd ligger på rätt plats i butiken. Det kan vara en specifik Willys, där de med stor noggrannhet kan säga hur mycket av en viss kampanjvara man ska ha där, vid en speciell tidpunkt.
– Vi försöker göra det så precist som vi bara kan. Då går vi ned på så noggrann detaljnivå som möjligt. Framför allt på butiksnivå. Det är mycket hantverk, det kan vara nya butiker där det inte finns någon historik. Så man måste tänka till när man sätter upp AI-modellerna, säger han och tillägger:
– Sedan använder vi också AI för att förbättra vårt sortiment, göra det relevant, optimera lager och kundmöten. Så att vi kan rekommendera relevanta och bra artiklar till våra kunder.
Vad betyder prognoserna för den enskilda butiken?
– En mindre risk att det tar slut på hyllorna, minimerar riskerna att det blir för mycket varor. Om varuflödet sköts med AI så kan man fokusera på annat, som exempelvis kundmöten.
AI innebär stora möjligheter som effektivisering, både för branschen och för kunderna. Det kommer att göra det lättare att ta bra beslut som passar den enskilda kunden, mer personifierat och relevant.
Vad är AI om fem år i branschen?
– Det går så fort nu för tiden. Men jag tror att vi kommer att en större adaption av AI och ser tillämpningar som man knappt har tänkt ut i dag. När det väl har mognat kommer det att vara något som finns lite överallt. Inte bara i dagligvarubranschen, utan även andra branscher och i samhället i stort. Transparensen är viktig, att förklara hur det fungerar för att hantera den skepticism som finns, avslutar Björn Blomqvist.
Björn Blomqvist
Titel: Head of AI Strategy, Axfood.
Ålder: 36.
Familj: Flickvän.
Fritidsintressen: Havet och öarna i Höga Kusten, fjällen i Västerbotten, familj och vänner.
Utbildning: Doktor i matematik, M.Sc. industriell ekonomi, M.Sc. teknisk fysik.
Förebild: Mina föräldrar och min handledare under tiden jag doktorerade, Professor David Sumpter.
Bakgrund: Chef analytics, dessförinnan data scientist, på Dagab, forskning på Handelshögskolan i Stockholm, gästforskare vid School of Mathematics, University of Leeds, doktorand vid Uppsala universitet, och konsult inom bank och försäkring.
Bästa beslut: Våga utmana och testa nytt.
Artikeln är en del av vårt tema Experten.