23948sdkhjf

Arla storsatsar på frukost – tagit hjälp av AI

Arla har tagit hjälp av AI för att döpa en ny smak av yoghurt. Samt introducerar ett nytt varumärke.

Arla Foods storsatsar på frukost, berättar presschefen Max Wallenberg vid en pressträff, där bolaget introducerar fyra nya produkter i sortimentet.

Vid framtagandet av en ny yoghurt med vattendelaren körsbärssmak har de tagit hjälp av AI-textprogrammet ChatGPT. På pressträffen berättade varumärkesansvariga Emma Barkström att de använt AI för att få fram det klämmiga namnet Cherrylicious, som nu är en del av Yoggi-sortimentet.

Enligt Arlas undersökningar är även Keso en vattendelare, då en del konsumenter inte gillar bitarna i den färska osten. Därför introducerar mejeriet en så kallad krossad variant, utan bitar, med den nygamla smaken lök.

Bolaget gör även en satsning på att bredda mjölksortimentet och lanserar en laktosfri mjölk som har fått tillägget plus. Det innebär bland annat mer protein, vitamin B12 och D än i vanlig mjölk.

Proteintrenden är stor, inte minst med tanke på att flera mejerier har haft svårt att leverera kvarg under våren och där efterfrågan har lett till att produkten är slut i stora delar av landet. Det nya varumärket Protein är en yoghurt i mindre förpackning, boostad med vassleprotein (20 procent) från annan produktion.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078