23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Vem är egentligen ”the good guy”?

Vem betalar då handeln ökar sin lönsamhet trots att priserna justerats nedåt, undrar Lennart Jönsson som i sin krönika efterlyser ett fördjupat samarbete för att få en mer livskraftig bransch.

Efter första kvartalet visar rapporterna kraftiga tillväxttal i omsättning på de två stora handelshusen. Ica ökade sin lönsamhet med 41 procent till en rörelsemarginal på 3,6 procent och Axfood med 18 procent till 4,0 procent. Detta samtidigt som matprisinflationens årstakt var 1,4 procent för samma kvartal, att jämföra med föregående kvartal då motsvarande siffra var +6,0 procent. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.158