23948sdkhjf

Han byggde årets tidskriftsbutik – ”Det jag inte har i benen har jag i huvudet”

Han är glad att han fick chansen och det hade inte gått utan handlarens otroliga stöd. Möt mannen bakom Årets tidskriftsbutik 2023. ”Det är otroligt mäktigt”, säger Anton Bäck, Ica Supermarket Lindvallen, om att vinna priset.

Årets tidskriftsbutik hade haft en försäljningsutveckling utöver det vanliga, stod det bland annat i juryns motivering. Att arbetet med tidskriftsavdelningen skulle leda till att Ica Supermarket Lindvallen kammade hem Årets tidskriftsbutik 2023 var inget tidningsansvarige Anton Bäck och handlaren Tomas Olsson hade i tankarna över huvud taget.

– Det är otroligt mäktigt och har gett en sådan drivkraft att jobba vidare och lyckas. Det betyder jättemycket, säger Anton Bäck.

Det är otroligt mäktigt och har gett en sådan drivkraft att jobba vidare.

Både under tacktalet i Blå hallen i Stadshuset i Stockholm och när Fri Köpenskap möter Anton Bäck i butiken i Lindvallen uttrycker han en stor tacksamhet över att han fick möjligheten att få jobba i butiken.

– Min situation är som den är, att jag sitter i rullstol, och inte har samma möjligheter som gemene man på arbetsmarknaden. Att jag får vara här betyder oerhört mycket, både för den mentala och fysiska hälsan.

Resan dit började med att Anton Bäck praktiserade i butiken när han gick på mellanstadiet för cirka 15 år sedan. Därefter hade handlaren Tomas Olsson och Anton Bäck ingen kontakt under många år. Anton flyttade så småningom till Göteborg för att studera och när studierna var klara flyttade han tillbaka till Sälen igen och la ut en jobbannons på Facebook.

– Det var i mars 2021 som jag skrev annonsen ”Cp söker jobb”. Den blev otroligt mycket omnämnd. Den hade över en miljon ”likes” på Icagruppens konto. Det var ett rekord, säger han.

När handlaren Tomas Olsson fick syn på annonsen hörde  han av sig till Anton, och på den vägen är det, berättar han.

– Det var en bra annons och vi hade nyligen flyttat till nya moderna lokaler med hissar, som även Anton kunde använda. Med stöd från Arbetsförmedlingen kunde han komma hit och jobba. Vi började med att testa ett år, säger Tomas Olsson.

Till en början var det inte klart vad han skulle arbeta med. Men ganska snart upptäckte Tomas Olsson att Anton var väldigt bra på siffror.

– Jag tänkte att veckotidningar är en bra avdelning som lätt blir lite lidande, och att Anton kunde sätta fart på avdelningen. Det var ju heller ingen nackdel för honom i och med att han är rullstolsburen.

Anton Bäck, som är född med en cp-skada och har suttit i rullstol hela sitt liv, kände att uppdraget passade som handen i handsken.

– Det jag inte har i benen har jag i huvudet. I det ansvaret får jag använda den starkare delen av mig själv och får nörda in mig i statistik. Vilket jag tycker är jättekul, säger han.

Ganska snart efter att han lagt ned tid på avdelningen märktes en stor skillnad.

– Helt plötsligt hade vi tidningar i hyllan och ett engagemang. Jag har alltid trott att vi borde kunna sälja fler veckotidningar, och det blev stor skillnad när Anton tog över, säger Tomas Olsson.

Försäljningen ökade och det har fortsatt även sedan de tog emot priset förra året.

– Just i år har vi haft en otroligt fin utveckling. Det har väl till viss del med vinsten att göra, men det har ju också med Tomas att göra som vågar tro på det jag gör, säger Anton Bäck.

Anton Bäck arbetar halvtid, och när han inte är där gör han listor på vad det som behöver göras. Sedan han började har det tillkommit fyra nya säljpunkter utanför avdelningen i butiken, samt en femte i kassan. Det har lett till mer exponering och ökad försäljning.

– Jag arbetar mycket med trendanalys för att se vad kunderna köper under längre tid, och vad det är som är hett i olika kundgrupper.


Vad betyder tidskriftsavdelningen för butiken?

– Det är såklart positivt. Även om tidningar inte är den viktigaste avdelningen i butiken är det skönt att veta det fungerar alldeles utmärkt. Sedan är det kul att arbeta med Anton i och med att han är dålig på ironi. Men han blivit bättre med under åren, säger Tomas Olsson.

– Ja, jag har ju det, säger Anton och de ser på varandra och skrattar.


Vad är det som saknas på avdelningen?

– Om jag får bestämma så skulle jag vilja stärka tidningarnas synlighet ännu mer i butiken. Men det är massa andra produkter som de ska samsas med. Det krävs en ganska rejäl uppfinningsrikedom för att fortsätta att utveckla den yta vi har, säger Anton Bäck.

Det som tappar inom tidskrifter i butiken är framför allt dagstidningar och inte veckotidningar. I vinterparadiset Sälen är veckotidningen attraktiv, där man kanske löser ett korsord tillsammans och har tid att läsa, menar de.

Arbetet med att fortsätta och utveckla tidskriftsavdelningen i butiken är de båda överens om. 

– Vi pratar mer om tidningar nu efter utmärkelsen än vad vi gjorde innan. Helt klart, konstaterar de båda.

Antons Bäcks tips:


1.
Våga satsa på en avdelning som generellt tappar.

2.
Skaffa kontroll och rutiner, vårda och värna dem.

3.
Ge den tid och engagemang, och gör uppföljningar.

4.
Gör ordentliga analyser om vad det är som går och inte. Var i butiken säljpunkterna ska vara och se till att hyllorna är välfyllda.

Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094