23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Konkurrensverket: Dagligvaruhandeln har ökat sina marginaler – ”oligopolistiska prisstrategier”

Dagligvaruhandelns aktörer har kunnat öka vinstmarginalerna i kronor genom att tillämpa oligopolistiska prisstrategier mot konsumenterna, konstaterar Konkurrensverket i en rapport i dag.

I studien har de studerat den genomsnittliga prisökningen för sju varugrupper under perioden januari 2021 till april 2023.

Den övergripande och sammanfattande slutsatsen är att dagligvaruhandelsaktörerna har, i varierande grad och på grund av marknadsmakt, kunnat öka vinstmarginalerna.

Rapporten landar därmed i helt andra slutsatser än vad SCB gjorde i september 2023. I en rapport konstaterade SCB då att dagligvaruhandelns marginaler halverats.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.057