23948sdkhjf

Vd-krönika: Lidls historiska kärlek till frukt och grönt består

Hjärtat klappar extra för frukt och grönt, skriver Lidls Sverigechef Jakob Josefsson i sin krönika och gläds åt den positiva volymutvecklingen för hela branschen.

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstagande är skribentens.

Dagligvaruindex Frukt & Grönt visade äntligen en positiv utveckling när indexet redovisades i slutet av augusti. Årets första halvår visar en volymutveckling på +3,3 procent mot föregående års -5,4 procent av frukt- och gröntförsäljning. 

I branschen gläds vi självfallet åt all försäljningsutveckling, men när det gäller frukt och grönt så klappar i alla fall mitt hjärta extra.

Det är inte många som känner till att Lidl startade för 90 år sedan som frukt-och grönsakshandel. Sedan dess har verksamheten utvecklats, men kärleken till frukt och grönsaker har bestått. 

Genom åren har Lidl lovordats för sitt arbete med frukt och grönt – internationellt och i Sverige. Senast i somras fick vi högsta betyg när Novus ställde frågan till svenska konsumenter.

Under vintern 2023–2024 satsade vi på Lidl på momsfria tisdagar på frukt och grönt. Därefter sänkte vi priset med 20 procent på hela Matriket-sortimentet – där en stor del är frukt och grönt – och i maj hade grönsaken zucchiolo Sverigepremiär och vår egen svenskodlade cocktailkvisttomat Lil-T landade i grönsakshyllan.

Som ytterligare bevis för vår passion, eller nördighet, har vi tillsammans med våra svenska leverantörer av basilika, sallad, gurka, tomat och äpple spelat klassisk musik på odlingarna i vår ständiga strävan att utforska och höja kvaliteten på vårt sortiment av frukter och grönsaker.

Vi gör det av tre anledningar – för folkhälsan, för planeten och för att vi vill erbjuda det högsta prisvärdet – alltså pris plus kvalitet.

Livsmedelsverkets mål om 500 gram frukt och grönsaker om dagen per person tar fasta på de studier som visar att en varierad kost – med en ökad andel frukt och grönt, rotfrukter och baljväxter – minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. 

Dessutom vet vi att en mer balanserad kost för med sig många positiva effekter för planeten, däribland ökad biologisk mångfald, minskad risk för antibiotikaresistens, minskad användning av vårt dyrbara vatten och mindre koldioxidutsläpp jämfört med animaliska produkter. 

Den gröna omställningen är inte bara nödvändig, utan också något vi alla vinner på.

Även om Dagligvaruindex Frukt & Grönt visar på att fler kunder åter prioriterar att handla frukt och grönsaker, så får vi inte nöja oss. Ett politiskt initiativ för att främja folkhälsan vore att helt eller delvis ta bort momsen på frukt och grönt, men vi i dagligvaruhandeln behöver också ta vårt ansvar att fortsätta stimulera konsumtion av frukt och grönt. 

Vi på Lidl kommer alltid att fortsätta att utveckla utbudet, och erbjuda frukt och grönsaker av högsta kvalitet till branschens bästa pris.

Jakob Josefsson, vd, Lidl Sverige

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094