23948sdkhjf

Alkoholfritt exploderar – säljer nu 600 procent mer än lättöl

Försäljningen av alkoholfri öl har nått nya höjder – och väntas fortsätta att öka även framöver. Efter att ha passerat lättölen med råge är siktet nu inställt på folkölen som sjunker stadigt.  

Fullt ös för ölen som inte gör dig full. Enligt siffror från NIQ som Fri Köpenskap fått ta del av fortsätter den stadiga volymökningen av alkoholfri öl inom dagligvaruhandeln. Under en tolvmånadersperiod räknat från februari och bakåt såldes det hela 18,1 miljoner liter öl. Det är en ökning med 4,1 procent jämfört med föregående tolvmånadersperiod.

Enligt Björn Tilly, kategorichef för kalla drycker på Ica, har det varit en snöbollseffekt på kategorins framgång.

– När en kategori eller subkategori får en starkt positiv utveckling brukar fler producenter få upp ögonen för den och ta fram fler produkter. Då får det mer plats i hyllorna och fler konsumenter som ser och vill prova. Då blir det ännu mer tillväxt och spinner vidare på det sättet. De nya produkterna som kommit har också blivit ännu bättre än för ett antal år sedan. Det har många konsumenter upptäckt, som köper igen när man väl testar, säger han.

Siffrorna är betydligt starkare än för lättölen som för bara 15 år sedan, när rödbackarna var mer på tapeten, hade en försäljningsvolym på 14 miljoner liter. Under den senaste tolvmånadersperioden landade försäljningsvolymen på runt 2,8 miljoner liter trots ett litet uppsving jämfört med föregående år. 

– Det är precis vitt skilda utvecklingskurvor på de här ölklasserna, säger Dan Ärlund, kategorichef för öl och cider på Spendrups, och lägger till:

– Det handlar mycket om den stora hälsotrenden, som är en global trend där unga i större utsträckning väljer bort alkohol. Det har bidragit till att driva en stark tillväxt för alkoholfri öl år till år. Det är den skatteklass vi ser fortsätter växa.

Bryggerierna pratar i termer av tre skatteklasser, där klass 1 är lättölen som ligger på en alkoholnivå på runt 2,2 procent. Klass 2 är folkölen som ligger på runt 2,8 och 3,5 procent. Sedan utgöra alkoholfritt en egen klass, med en alkoholhalt på högst 0,5 procent.

Klass 2 är fortfarande den allra största inom dagligvaruhandeln med en volym på runt 77 miljoner liter i försäljning. Men den kategorin har en skarp nedåtgående kurva de senaste åren. För två år sedan såldes det 84,5 miljoner liter folköl. 

– Det som händer är att alkoholfri öl får lite mer plats i hyllan eftersom det händer mer där och både handel och producenter ser en större potential. Det kommer kanske inte lika mycket produkter i 2,2- eller 2,8-klasserna. De har generellt lite äldre köpare, men det är fortfarande viktiga produkter som kunder förväntar sig att vi har. Men det är ett större inflöde av nya kunder till alkoholfritt, säger Björn Tilly.

Även bryggerierna arbetar efter utvecklingen.

– Trenden är tydlig och vi följer den. Vi driver alkoholfritt medan det är mer att vi jobbar med befintligt sortiment inom lättölen. Där sker det inte någon jätteproduktutveckling för någon leverantör i dag. Alla jobbar med alkoholfritt eftersom det är det som växer, säger Dan Ärlund.

Det som händer just nu inom alkoholfritt är att det skett ett förpackningsskifte som kan öka volymerna ännu mer. Nyligen har burkförsäljningen passerat glasflaskorna, som klassiskt varit den vanligaste förpackningen för alkoholfritt. Något som tros bero på konsumenternas prismedvetenhet i dessa tider.

– I dag finns det ett stort utbud med mycket bra alkoholfri öl. Det som kommer att växa kategorin ytterligare är att man nu konverterar mycket från glas till burk. Istället för att sälja styckflaskor kommer man att sälja mer burk där det finns mer multipack och det kommer att driva på volymen ytterligare, säger Dan Ärlund.

Även Ica, som faktiskt har ett emv-märke inom öl, Burgenfels med produkter på samtliga alkoholnivåer, väntar sig en ljusare utveckling för ett segment före alla andra.

– Alkoholfritt kommer att fortsätta ha en starkare tillväxt än de andra subkategorierna inom öl för att man lyckas attrahera yngre kunder och kvinnor. Eftersom man lyckas attrahera yngre kunder ökar det möjligheten till framtida tillväxt förutsatt att kunderna fortsätter konsumera inom subkategorin, säger Björn Tilly.

Volymutveckling i liter de tre senaste åren
Såld volym 2022-feb till 2023-feb Såld volym 2023-feb till 2024-feb Såld volym 2024-feb till 2025-feb
Klass 1 2 851 136 2 753 963 2 823 375
Klass 2 84 488 785 79 794 191 76 994 252
Alkholfritt 16 843 204 17 392 006 18 097 755
Totalt 104 403 365 100 148 934 98 095 003

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156