23948sdkhjf

Lidl har kapat svinnet med 12 procent under våren – tack vare tävling

Lidl i Karlskrona kammade hem första plats i Lidls Matsvinnstävling – som fått kedjan i stort att förbättra sig.

I Lidl Sveriges senaste redovisning ökade matsvinnet från en nivå på 1,37 procents andel av all såld mat till 1,43 procent. Även andelen butiker som etablerat ett samarbete med en välgörenhetsorganisation eller motsvarande att kunna donera mat till låg kvar på samma nivå. 

Men nu under början av våren har kedjan gjort ett rejält ryck i det arbetet. Kedjan har nämligen anordnat en gemensam matsvinnstävling för alla sina butiker under mars och april. Något som lett till att kedjan minskat sitt matsvinn med 12 procent jämfört med föregående affärsår. Det skriver kedjan på plattformen Linkedin där man också meddelar att den butik som presterade bäst var Lidl i Karlskrona.

– Det är verkligen fantastiskt roligt. Vi pratar dagligen om detta i teamet och ser till att det är en naturlig del av vårt arbete. Vi gör löpande Ta vara på-påsar under dagen om det behövs efter de varv vi gör flera gånger per dag för att kontrollera färskheten på frukt- och gröntavdelningen, kommenterar butikschefen Malin, vars efternamn inte står med i Linkedininlägget.

Initiativet ska ha tagits väl emot av kunderna.

– Ja absolut. Kunderna uppskattar våra Ta vara på-påsar enormt mycket. När de frågar om dem passar vi på att förklara syftet med påsarna, vilket ökar medvetenheten.

Lidl har som mål att under 2025 ha minskat sitt matsvinn med 50 procent jämfört med basåret 2017. Men enligt den senaste redovisningen, för räkenskapsåret som bröts i februari 2024, hade man då bara lyckats reducera svinnet med 10 procent jämfört med basåret. 

I Lidl Sveriges redovisning listar man flera åtgärder för att pressa ner svinnet i butikerna, bland annat det Ta vara på-koncept som lanserades 2018.

– Vi rabatterar livsmedel som fortfarande går att konsumera men som närmar sig bäst före-datumet respektive sista förbrukningsdag, först med 30 procent, sedan med 50 procent. Dessa livsmedel kan fortfarande säljas, men vi väljer att rabattera dem som ett led i att minska eventuellt matsvinn. En aspekt är också att varan ska ha en viss hållbarhet hemma hos kund. En annan åtgärd är Lidls ”Ta vara på-påsar”. Vi säljer påsar med frukt och grönt som inte längre uppfyller kvalitetskraven till 100 procent samt påsar med gårdagens butiksbakade bröd som är fullt ätbart men inte kan säljas till ordinarie pris, skriver kedjan i redovisningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094